Onderzoek als basis voor betere overheidsdienstverlening
Op 8 februari is er een bijzonder evenement. De Overheidsbrede onderzoekscommunity en de community’s van Gebruiker Centraal organiseren dan samen een bijeenkomst. Leden van meerdere community’s zullen samenkomen om kennis uit te wisselen rondom de vraag: ‘Hoe breng je onderzoek naar betere overheidsdienstverlening naar een hoger niveau?’
Waarom moet je hier bij zijn?
Onderzoek doe je om erachter te komen of je diensten en systemen goed werken voor de gebruiker. Je probeert de klantreis in kaart te brengen, voert kwantitatieve tevredenheidsonderzoeken uit of doet gebruikerstesten in een ux-lab. Dit soort onderzoek blijkt nogal eens lastig te zijn voor overheidsorganisaties die veel complexe diensten en systemen leveren en beheren. Binnen overheidsorganisaties hebben we soms moeite om onderzoek naar het perspectief van de gebruiker de juiste plek te geven. Zo kan soms de kennis ontbreken over onderzoeksmethoden of wordt er onderzoek uitgevoerd waarvan de uitkomsten of inzichten vervolgens niet gebruikt worden. Dat is zonde van de tijd en het geld. Hoe kunnen we dus beter onderzoek doen? En hoe kunnen we vaker kennis en inzichten uit het onderzoek dat we doen met elkaar delen, in plaats van dat we steeds nieuw onderzoek verrichten?
Kortom, tijdens deze bijeenkomst willen we samen ontdekken hoe we het onderzoek dat we (willen) uitvoeren om onze dienstverlening te verbeteren, naar een hoger niveau kunnen brengen. Dit hogere niveau gaan we met elkaar bereiken. Dat is immers de kracht van een community. De wijsheid van het collectief helpt het individu op weg.
Voor wie
Dit evenement is voor communityleden van de Gebruiker Centraal community’s en voor leden van de Overheidsbrede onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening. Je werkt bij de overheid en bent al met onderzoek bezig of wilt daarmee aan de slag. Je werkt bijvoorbeeld als onderzoeker, ux’er, cx’er, strategisch adviseur of in een andere rol waarin je onderzoek doet om overheidsdienstverlening te verbeteren voor gebruikers.
Let op! Voor een goede kennisuitwisseling is het belangrijk dat je al enige basiskennis of ervaring hebt met onderzoek doen in overheidscontext. Maar het maakt niet uit of je beginnend of gevorderd bent. Tijdens het evenement houden we rekening met ux’ers, cx’ers en onderzoekers met verschillende kennisniveaus.
Waar en wanneer?
We komen 8 februari bij elkaar van 12.00 tot 17.30 uur in de Zalen van Zeven aan de Boothstraat 7, 3512 BT, te Utrecht.
Voorlopig programma 8 februari
12.00 – 13.00 uur: inloop (vanaf 12.00) & lunch (tot 13.00). Kom rustig binnen onder het genot van een gratis lunch en leer de andere communityleden kennen.
13.00 – 13.15 uur: welkom en opening
13.15 – 14.00 uur: plenaire keynote
14.00 – 14.15 uur: korte pauze
14.15 – 15.00 uur: 3 praktische deelsessies over onderzoek doen in overheidscontext.
15.00 – 15.15 uur: korte pauze en uitleg world café. Iedereen wordt verdeeld in groepjes.
15.15 – 16.30 uur: world café. In 4 of 5 rondes van een kwartier gaan we dieper in op de verschillende aspecten van onderzoek en brainstormen we over hoe we dit beter kunnen doen. Die gesprekken gaan bijvoorbeeld over deze vragen:
- Hoe hou je inzichten uit (eerder) uitgevoerd onderzoek vast in je organisatie?
- Hoe zorg je dat je organisatie volwassener wordt op het gebied van onderzoek doen?
- Hoe doe je onderzoek met weinig middelen?
- Wanneer onderzoek je zelf en wanneer besteed je uit?
- Ethiek en onderzoek: hoe ga je om met respondenten en hun privacy?
- Hoe betrek je burgers bij je onderzoek?
16.30 – 17.30 uur: afsluiting & borrel
Let op: er is maar plaats voor 100 leden. Als je er onverhoopt niet bij kan zijn, geven we graag jouw vrijgekomen plekje aan een ander communitylid. Vergeet je dan niet tijdig af te melden door een mail te sturen. Dit kan tot 5 februari.
Heb je vragen over dit evenement? Stuur dan een mailtje naar info@gebruikercentraal.nl.
Aanmelden
"*" geeft vereiste velden aan