Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar overzicht

De kracht van beeldtaal

Artikel

Een verslag en presentaties van de webinar 'De kracht van beeldtaal'. Deze werd georganiseerd door de gemeente Rotterdam in samenwerking met Gebruiker Centraal, op 28 mei 2020

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Alles over begrijpelijke taal (Direct Duidelijk Tour)

Video

Wat voor de één begrijpelijk is, is voor de ander misschien wel lastig óf juist veel te simpel. Bestaat er een gulden middenweg? Daarover ging het in dit webinar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Zo betrek je burgers, op een inclusieve manier (Direct Duidelijk Tour)

Video

In dit webinar gingen we in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen uit de praktijk over hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt. Dus ook diegenen die niet altijd even goed kunnen meekomen in de samenleving.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Draagvlak in jouw organisatie (Direct Duidelijk Tour)

Video

Hoe creëer je draagvlak voor duidelijke en inclusieve communicatie en dienstverlening in jouw organisatie als je tegen drempels aanloopt? Leer van anderen en pas deze lessen toe in jouw eigen organisatie. Ook – of juist! – in deze crisistijd.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Je digitale dienst­verlening verbeteren is urgenter dan ooit!

Artikel

Door de coronacrisis is digitale toegankelijkheid van de overheid voor iedereen een nog urgenter issue geworden dan het al was. Mensen zijn afhankelijker geworden van die digitale toegangsroute, vanwege hun eigen gezondheidsrisico’s of om anderen te beschermen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Rotterdammer Centraal: ‘We zijn gewoon begonnen’

Artikel

‘Hoe kunnen we als dienstverleners in Rotterdam, de Rotterdammer écht centraal zetten in onze dienstverlening?’ Met die ambitie in het achterhoofd richtte Esmeralde Marsman samen met Victor Zuydweg in 2019 Rotterdammer Centraal op.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Innovatieve concepten voor inclusieve dienst­verlening

Artikel

Welke concepten kunnen bijdragen aan inclusieve dienstverlening voor blinden en slechtzienden, ouderen en laaggeletterden in alle gemeentehuizen?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De corona-apps: gebruiksgemak is kritisch voor succes

Artikel

De discussie rondom de ontwikkeling en inzet van apps in de aanpak van het coronavirus zal niemand zijn ontgaan. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nodigt bedrijven en deskundigen uit om mee te denken over de apps in een zogenaamde appathon.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘Gedachtegoed Gebruiker Centraal moet gemeen­goed worden’

Artikel

Raph de Rooij is beleidsmedewerker bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) met digitale inclusie in zijn portefeuille. En hij is opdrachtgever van Gebruiker Centraal. Wat is zijn visie op Gebruiker Centraal en wat is het beleid van BZK als het gaat om Gebruiker Centraal? Raph vertelt.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Digitale vaardigheden oefenen met Marktplaats

Artikel

"Mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden kunnen bijvoorbeeld terecht bij de Informatiepunten Digitale Overheid in de plaatselijke bibliotheek. Maar ja, die moet je dan wel weten te vinden als je laaggeletterd bent."

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Digitale Buddies: jong én oud samen op reis in de digitale wereld

Artikel

Er zijn tal van initiatieven in Nederland om mensen te helpen die naast laaggeletterd ook moeite hebben met digitale vaardigheden. Carin Cuijpers is initiatiefnemer van Digitale Buddies en brengt jongeren en ouderen bij elkaar.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De top-10 aan onderwerpen die waarde toevoegen aan een design systeem

Artikel

Tijdens de International Design in Government conferentie vroegen we de aanwezige deelnemers of ze een vragenlijst over design systemen wilden invullen. Omdat wij bezig zijn met de ontwikkeling van een centraal design systeem voor de Nederlandse overheid: het NL Design System, willen we gebruikmaken en leren van bestaande kennis en ervaring.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Over­heids­dienst­en toegan­kelijker maken vanuit jouw rol

Artikel

Er is veel vraag naar praktische tips om digitale diensten toegankelijker te maken. Digitoegankelijk.nl heeft daarom een handige gids samengesteld die overheidsmedewerkers hierbij kan helpen. 

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Terugblik Optimaal Inclusief challenge 2019

Artikel

Tijdens de Week van de Toegankelijkheid organiseerden Gebruiker Centraal samen met VNG Realisatie de Optimaal Inclusief challenge. Door het hele land werd het Optimaal Digitaal spel gespeeld, van noord tot zuid van oost tot west. In totaal deden er 64 organisaties mee.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording