Alkmaarders ont­werpen zelf hun stad

In de boogreeks Mensen maken de stad aandacht voor Alkmaar, dat op een bijzondere manier samenwerkt met haar inwoners. Lees meer over Smart City Alkmaar.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De gemeen­te Amersfoort geeft inwoners het woord

Hoe houdt de gemeente Amersfoort zich bezig met de slimme stad en hoe werkt ze daarbij samen met bewoners? Esmeralde Marsman gaat daarover in gesprek met Janette van Dijk.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Een creatieve aanpak om de digitale stad samen te ont­werpen

Wat betekent het om gelijkwaardig met inwoners en andere partijen samen de digitale stad te ontwerpen? Zonder dat we vooraf de uitkomsten en onbedoelde effecten weten. Op creatieve wijze is Esmeralde Marsman met de gemeente Rotterdam met die vraag aan de slag gegaan.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Een klant­reis geeft je richting’

Als servicedesigner heeft Barbara van Duin een passie voor het verbeteren van dienstverlening. Daarom is ze ook zo blij dat ze bijdraagt aan de Training Gebruiker Centraal. Samen met Susan van Reekum verzorgt ze de training Klantreis. Voor henzelf is de training ook een klantreis.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Maak de toekomst tast­baar

Het samen ontwerpen voor een slimme stad is niet eenvoudig. Maar toekomstige steden op een verantwoorde manier vormgeven, moet mét inwoners, organisaties en andere stakeholders. Julieta Matos Castaño en Corelia (Cora) Baibarac Duignan vertellen hoe we met nieuwe methoden en op creatieve wijze samen de stad van de toekomst vormgeven. En wat dit betekent voor overheidsdienstverlening.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

NL Design System: geen setje regels, maar elkaar verder helpen

In het NL Design System verzamelen we principes, handvatten, elementen, patronen en richtlijnen. Met ‘we’ bedoelen we een actieve community van ontwerpers en ontwikkelaars. En deel uitmaken van die community helpt écht, weet Rozerin Ayerdem, UX-designer bij de gemeente Den Haag.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Ambassadeurs aan zet bij de verdieping van de Community Omni­channel

Na de opstartfase is de Community Omnichannel goed op stoom. Binnenkort starten diverse themasessies. Met deze sessies willen we samen met de leden onderzoeken hoe we met de community de diepte in kunnen gaan. De themasessies worden op 9 en 10 mei voorbereid door onze ambassadeurs.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Een over­heid die rekening houdt met de menselijke maat heeft behoefte aan klant­gerichte leiders

Martijn Lentz is 1 van de grondleggers van Community CX van Gebruiker Centraal. Hij werkt als practice lead Customer Experience bij de Kamer van Koophandel (KVK). Zijn doel: “De dienstverlening van de overheid verbeteren door meer klantgedreven werken." Daarin moeten ook leiders klantbeleving centraal gaan stellen. Lees hier het volledige interview met Martijn.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De Training Gebruiker Centraal op 2 bijzondere locaties

In juni is de Training Gebruiker Centraal. De kans voor jou als overheidsprofessional om je verder te verdiepen in inclusieve en toegankelijke dienstverlening, en ermee aan de slag te gaan in je werk. Lees hier meer over de bijzondere locaties waar de training gegeven wordt: de Boekenberg in Spijkenisse en de Turmac Cultuurfabriek in Zevenaar. 

‘Je moet niet een dialoog voeren, maar in dialoog blijven’

Aafke Fraaije vertelt over haar promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit van Amsterdam: 'Can (sm)art save the city?' Wat heeft zij ontdekt tijdens haar onderzoek en wat kunnen we daarvan leren? Wat neemt Esmeralde Marsman hiervan mee naar haar werk in Rotterdam?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten