Jongeren bereiken? ‘Kekke’ communi­catietips voor je boodschap!

Jongeren hebben de reputatie om onbereikbaar te zijn; ze lijken soms van een andere planeet te komen. Hoe kun je dan toch de verbinding maken? Met welke middelen en welke toon?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Betere communi­catie en betere dienst­verlening horen ongelooflijk bij elkaar’

Enthousiast vertelt Margot Zuidervliet over de training ‘Begrijpelijke taal’, die ze samen met Lodewijk van Noort zal verzorgen. Ze is blij dat haar training een deel is van een groter geheel: de Training Gebruiker Centraal. De 4 onderwerpen die aan bod komen horen bij elkaar. “Alles bij elkaar zorgen ze ervoor dat je betere dienstverlening krijgt.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

In gesprek met Suzanne Bakker, adviseur raads­communi­catie bij de gemeen­te Hollands Kroon

“Waarom moeten we allemaal zo super interessant gaan doen als overheid zijnde? Dat vroeg Suzanne Bakker zich al vaker af. En die vragen bleef ze stellen toen ze adviseur raadscommunicatie werd. Een gesprek over begrijpelijke taal, het belang van de boodschap en de mens achter het gemeenteraadslid.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De Training Gebruiker Centraal op 2 bijzondere locaties

In juni is de Training Gebruiker Centraal. De kans voor jou als overheidsprofessional om je verder te verdiepen in inclusieve en toegankelijke dienstverlening, en ermee aan de slag te gaan in je werk. Lees hier meer over de bijzondere locaties waar de training gegeven wordt: de Boekenberg in Spijkenisse en de Turmac Cultuurfabriek in Zevenaar. 

Stoppen met onduidelijke communi­catie

Het lijkt zo eenvoudig: stoppen met onduidelijke communicatie. Toch is het voor veel overheidsorganisaties erg ingewikkeld om te 'stoppen met iets wat niet werkt'. In de Direct Duidelijk Tour leggen Marije van den Berg en Maartje Kemme uit waar dit aan ligt en wat je kunt doen om ‘goed stoppen’ in jouw team of organisatie voor elkaar te krijgen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Rik Wouters en Hans Beerens delen hun expertise in de Direct Duidelijk Tour. Hun visie: een site die goed toegankelijk is voor blinden, is dat nog meer voor de ziende mens.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Training Gebruiker Centraal vindt in juni plaats!

In juni organiseren we de Training Gebruiker Centraal. Overheidsprofessionals die werken aan inclusieve dienstverlening en communicatie kunnen zich nog meer wegwijs maken in deze onderwerpen. Sanne Giesen en Natalie Moreno Robles vertellen meer!

Boekpresentatie ‘Direct geleerd, duidelijk gedaan’: een terugblik

1 dag, 20 uur en 20 minuten: zolang heb je nodig om de eerste 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour te kijken. Heb je niet zoveel tijd? Dan is er nu een handige samenvatting in boekvorm: Direct geleerd, duidelijk gedaan. Een welkom boek, bleek wel uit de enorme opkomst bij de boekpresentatie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

3 webinars over duidelijke juridische taal

Heb jij op jouw werk wel eens te maken met juridische teksten? Dan weet je dat het best een uitdaging kan zijn om die op een heldere, begrijpelijke manier over te brengen. We organiseren samen met de Taalunie 3 webinars over dit onderwerp. Ben je erbij?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De kunst van communi­catieprofessional zijn

Digitale toegankelijkheid, inclusie, duidelijk communiceren voor iedereen, artificial intelligence… hoe ga jij hiermee om als communicatieprofessional? Communicatiegoeroe Betteke van Ruler en praktijkexpert Suzanne Plomp vertellen in de Direct Duidelijk Tour over de kunst van het communicatievak. Gouden tips: test je boodschap op inhoud én gevoel. En doe aan koffiepraat.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Helder Zaans spreken en schrijven

De gemeente is verantwoordelijk voor zaken die direct invloed hebben op ieders leven. Het is daarom belangrijk dat iedereen de communicatie van de gemeente begrijpt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Juist tijdens nood­situaties is duidelijke communi­catie belangrijk’

De afgelopen tijd heeft Waterschap Hollandse Delta grote stappen gemaakt met het begrijpelijk maken van de communicatie. Directeur bedrijfsvoering Vincent Bergsma ondertekende daarom in oktober de Direct Duidelijk Deal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Een terugblik op de Direct Duidelijk Week: Blij, dank­baar en trots gevoel

Kinderen die met goede taalvaardigheden van de basisschool komen. Verplichte vakken over duidelijke taal in het middelbaar onderwijs en vervolgstudies. Beleid en wetteksten in duidelijke taal. En duidelijke interne communicatie. Ja, dat zou allemaal geweldig zijn. 

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Eerste Nederlandse ziekenhuis gaat voor direct duidelijke taal

Patiënten zo goed mogelijke zorg bieden: dat is het uitgangspunt van OLVG, hét stadsziekenhuis in Amsterdam. Duidelijk communiceren hoort bij goede zorg, vindt het ziekenhuis. Ook als het gaat om geschreven informatie. Lees hoe zij gaan voor duidelijke taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal