Inclusief beeld: vermijd stereo­types, voor­kom voor­oordelen en doorbreek rollenpatronen

Inclusief beeld maken gaat verder dan even iemand met een beperking of een persoon met een andere culturele achtergrond op beeld vastleggen. Het is een uitdaging om beeld te maken waarin de ontvanger zich erkend, gezien en gewaardeerd voelt. Deze boodschap deelde Stefan Baas bij Blik op beeld, de bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die hij ook graag deelt in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Over­heids­dienst­verlening: een verhaal over theekransjes en eilandjes 

Semantische discussies, overtuigd zijn van het eigen gelijk en leven op eilandjes leiden ons af van de inhoud en wat echt belangrijk is bij de overheid. Een kritische kijk op eilandjesdenken, eindeloze discussies en langs elkaar werken. En de gebruiker uit het oog verliezen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Te veel beeld willen gebruiken is een grote valkuil’

Beeld helpt bij het structureren, verhelderen en uitlichten van informatie. De valkuil? Te veel beeld gebruiken. Dat vinden informatieontwerpers Pauline Smabers en Charlotte Keuning. Samen gaven ze een sessie over beeld in brieven, bij de bijeenkomst Blik op beeld van het Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die ze ook graag delen in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Beelden genereren met AI? ‘Menselijke controle blijft noodza­kelijk’

"AI is een versterker, geen vervanger.” Het zijn duidelijke woorden van Mark van der Gun, docent Data, Technologie en Ethiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Bij ‘Blik op beeld’, de bijeenkomst van het Netwerk Direct Duidelijk in maart dit jaar, verzorgde hij een sessie over beelden genereren met AI. Kennis die hij ook graag via dit artikel deelt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Blij met Barneveld!

‘Blij met Barneveld!’, dat motto neemt de gemeente Barneveld serieus. Met tal van initiatieven werkt de gemeente aan het verbeteren van de dienstverlening. Paul van Ladesteijn, projectleider Dienstverlening bij Barneveld, vertelt erover. Hoe blij is de Barnevelder werkelijk?

Duidelijke taal als spel: 11 tips om ‘Zeg dat dan!’ in jouw organisatie te spelen

Wil je duidelijke taal in jouw organisatie onder de aandacht brengen en houden? Het spel Zeg dat dan! is hiervoor een perfecte, speelse methode. In dit artikel vind je praktische tips hoe je dit spel kunt gebruiken en organiseren om duidelijke taal in jouw organisatie te stimuleren. Doe er je voordeel mee!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

U vraagt niet, wij maken toch

Columnist Jasper van Kuijk is weg bij de Volkskrant. 10 jaar lang schreef hij fantastische stukken. Maar zijn laatste stuk over dat we nooit moeten stoppen met maken... dat slaat de plank echt mis. Als overheid moeten we weldegelijk stoppen met maken.

Leren van je inwoners: ‘Je moet niet zomaar met een klant­reis beginnen’

Een Training Klantreizen volgen, zoals Jolanda van Wijk dat deed, is leerzaam. Maar om écht je dienstverlening aan te pakken is er meer nodig, vindt de adviseur dienstverlening bij de gemeente Wageningen. Lees haar verhaal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe Stad Gent medewerkers helpt om generatieve AI te omarmen

Hoe zorg je dat medewerkers kunnen meepraten, meedenken én meewerken met de inzet van generatieve AI? Bij Stad Gent zijn ze hiermee al ruim 1 jaar bezig. Liesbet Vandewalle, medewerker human resources (HR) bij Stad Gent, vertelt over de aanpak, de lessen en de uitdagingen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Wacht niet tot je doelgroep jou opzoekt, maar ga zelf het gesprek met mensen aan’

Wil je weten of je communicatie werkt? Ga dan testen. Dat klinkt simpel... en dat kan het ook zijn. Je moet er alleen wel tijd voor vrijmaken. Als je dat doet, krijg je er namelijk een hoop inzichten én motivatie voor terug. Want testen werkt aanstekelijk. Gwendolyn van den Berg, deelnemer aan Testlab on Tour, weet daar alles van.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Het busje van de Direct Duidelijk Tour is weer fris opgepoetst

Webinars over toegankelijke overheidscommunicatie en -dienstverlening: dat is de Direct Duidelijk Tour. We hebben er al 70 gemaakt. En voor dit jaar is het tourbusje weer fris opgepoetst. Tijd voor nieuwe webinars!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Toegan­kelijke taal: er is een wereld te ont­dekken

Direct duidelijk zijn voor iedereen: daarvoor moeten we ons blijven inzetten. Sowieso door overheidscommunicatie begrijpelijk te maken. Daarnaast kunnen we lezen gewoon leuker maken, óók voor mensen die er moeite mee hebben. Met de kracht van toegankelijke taal maken we mensen niet dommer, maar openen we hun wereld.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Meer duidelijk­heid voor inwoners over camera’s en sensoren

In onze straten zie je steeds meer slimme camera's en sensoren. Het is belangrijk dat inwoners weten hoe gemeenten deze technologieën inzet. Daarom is er voor en door gemeenten een handige communicatierichtlijn ontwikkeld. En die richtlijn is voor iedereen beschikbaar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

De (on)zin van onze ‘taalstrijd’

We willen direct duidelijk zijn; begrijpelijke taal gebruiken, in tekst en beeld. Tot zover niets nieuws onder de overheidshorizon, want al in 1974 was de overheid hiermee bezig. Het is een strijd die vraagt om een lange adem. Tegen onduidelijke taal. En vóór een begrijpelijke overheid. Maar heeft het echt zin?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening: 6 belangrijkste inzichten

ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?

Laag­geletterd­heid moet je niet alleen willen aanpakken

Mensen die laaggeletterd zijn, ervaren op alle gebieden van het leven uitdagingen. Het probleem? Iedereen vindt het bereiken van deze doelgroep belangrijk, maar er is te weinig tijd om er echt werk van te maken. Of toch niet...?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal