Toolkit Omnichannel
Mensen hebben contact met de overheid via verschillende kanalen. Met een omnichannel-strategie breng je die kanalen samen en zorg je voor een naadloze klantervaring. De Toolkit Omnichannel helpt jou op weg met omnichannel-dienstverlening of omnichannel-dienstverlening naar een volgend niveau te brengen. De toolkit bestaat uit diverse hulpmiddelen voor omnichannel.
Wat is omnichannel-dienstverlening?
Omnichannel-expert Willem Pieterson legt uit wat we bedoelen met omnichannel. “We hebben meerdere kanalen en daar moet je iets mee. Hoe regel je dat zo goed mogelijk in? Het gaat over het samenspel van de kanalen.” In multichannel staat het samenspel van kanalen centraal, bij omnichannel wordt er meer naar het geheel gekeken. Holistisch. Bij omnichannel gaat het echt over hoe je de dienstverleningskanalen bij elkaar brengt.
“Je kijkt naar de data-kant, de content-kant en alle andere aspecten die te maken hebben met die kanalen.” Ook de organisatie-aspecten spelen een grotere rol. “Dus hoe staat het met cultuur, leiderschap, eilandjes in de organisatie, samenwerking?”
Kortom, omnichannel draait om het samenspel tussen kanalen én de integratie van die kanalen.
Community Omnichannel
In Community Omnichannel werken we samen aan omnichannel. Leden delen kennis en ervaringen, inspireren elkaar en zoeken de verbinding. We organiseren bijeenkomsten en werken samen op ons samenwerkingsplatform Pleio. Word ook lid!
Meld je aan voor Community Omnichannel Bezoek onze Pleio-omgevingEvenementen van onze community
We organiseren structureel on- en offline bijeenkomsten over omnichannel. Sluit ook aan!
Met wie we werken aan Omnichannel-hulpmiddelen
Hulpmiddelen ontwikkelen voor omnichannel doen we niet alleen. In dit overzicht zie je met wie we samenwerken.
Lees interviews en andere artikelen over omnichannel Lees al onze Omnichannel-artikelen
Bjorn Dirkse over digitale dienstverlening: ‘Als we onszelf als mensen maar niet kwijtraken’
Bjorn Dirkse vertelt over het samenspel van kanalen bij Gemeente Rotterdam. En over zijn zorg dat we de mens niet uit het oog moeten verliezen.
In het hart van de provincie Zuid-Holland
Met bijna 4 miljoen mensen verspreid over 86 gemeenten, is Zuid-Holland de grootste en dichtstbevolkte provincie van Nederland. Maartje Stevens, online adviseur, en Manuela Mans-Marin, coördinator van het contactcentrum en team informatiediensten, vertellen over de complexe rol van de provincie Zuid-Holland en de waarde van omnichannel-dienstverlening.
‘Op verschillende digitale kanalen moet je dezelfde dienstverlening kunnen ervaren als in de fysieke wereld’
De politie ontvangt jaarlijks 40 miljoen ‘signalen’ op allerlei kanalen. Hoe stemt de politie digitale en fysieke kanalen slim op elkaar af? En hoe zet ze de behoeften van burgers daarin centraal? Kevin Conemans, vertelt over de omnichannel-strategie van de politie.