• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Direct Duidelijk Tour
    • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
    • Design Thinking
    • NL Design System
    • Kennisbank Beeldtaal
    • Kenniscommunity Inclusieve dienstverlening
    • LiNT Leesbaarheidsinstument Nederlandse Teksten
    • Optimaal Digitaal
    • Schrijfwijzer
    • Toolkit Inclusie
    • Toetsingskader Inclusie
    • Volwassenheidsscan
  • Conferenties
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Terugblik Gebruiker Centraal Festival – 2018
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Werkwijze Gebruiker Centraal
    • Direct Duidelijk
    • Rotterdammer Centraal
    • Promotie materiaal
Home Instrumenten Ontwerpprincipes Ontwerpprincipe 2: Wees pas tevreden als je gebruiker het is

Ontwerpprincipe 2: Wees pas tevreden als je gebruiker het is

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn
Ontwerp, test, meet en verbeter. En blijf verbeteren.
Doe je dat niet, dan wreekt zich dat vroeg of laat. Tijdens de uitvoering kan dit leiden tot gebruikers die vastlopen, met bijvoorbeeld meer helpdeskcalls tot gevolg. Hoe goed je vooraf ook test, een deel van de problemen zul je pas in de exploitatiefase tegenkomen. Behoeftes, gedrag en gebruik veranderen in de loop van de tijd. Wat ooit een goede oplossing was, hoeft dat later niet meer te zijn.

Dus wat betekent dit?

  • Doe gebruikersonderzoek vooraf én na het online zetten van je dienst.
  • Verzamel informatie over het gebruik tijdens de exploitatiefase.
  • Zorg ervoor dat tijdens de exploitatie aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Een website is nooit af!

METHODEN & TECHNIEKEN

  • Customer Effort Score
  • Lean UX

Voorbeelden & tips

  • Optimaal Digitaal tip 21: Ga uit van rendement voor gebruiker
  • Optimaal Digitaal tip 25: Introduceer voortdurende klantmeting

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte


bekijk de privacyverklaring

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap