Vorig jaar november organiseerde Gebruiker Centraal in samenwerking met GDS een internationaal congres over design in government. Drie dagen met keynotes, workshops en excursies voor meer dan 850 deelnemers uit ruim 40 landen. Na het congres hebben alle deelnemers een vraag gekregen om een evaluatie in te vullen. We hebben 152 reacties gekregen, ongeveer 18% van de deelnemers.
De waardering voor het congres was groot met een NPS-score van 51% (een gemiddelde score van 8,6 op de vraag of je het congres zou aanbevelen aan een vriend of collega).
We vroegen aan de deelnemers wat ze goed vonden aan het congres en wat beter kon; de tops en de tips. Er waren ruim 2,5 keer zoveel tops als tips. De 3 onderwerpen die het meest werden genoemd licht ik kort toe.
Tops: Wat ging goed?
Top 1: Keynotes
De kwaliteit van de keynotes werd gewaardeerd. In dezelfde evaluatie werd over de keynotes ook de waardering gevraagd, op een 5 punts schaal van ‘poor’ tot ‘excellent’. Ik wilde een top 3 noemen, maar de top 4 zit te dicht op elkaar om ze niet alle vier te noemen:
- Audrey Tang: Digital Social Innovation: Taiwan Can Help
- Gerry McGovern: Trust, Simplicity, Use
- Mithula Naik: Going the distance for people
- Francis Maude: Designing Digital to meet User Needs
Top 2: Break-out sessions
De break-out sessies, voor het eerst op ons congres nu ook langer dan 45 minuten, werden vooral genoemd vanwege de diversiteit en de kwaliteit. In het bijzonder werden de sessies over de design systems genoemd en ‘bringing empathy back to the heart of the government’.
Top 3: Publiek
Het congres was een combinatie van de twee communities van Gebruiker Centraal en de International Design in Government community. De mix van Nederlandse en buitenlandse gasten beviel goed. Er was veel gelegenheid om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren.
“Leuk, inspirerend en stimulerend om bij elkaar te zijn met zoveel collega’s die allemaal werken aan betere dienstverlening bij de overheid.”
Tips: Wat kon beter?
Tip 1: Keynotes
Zowel bij de tops als de tips staan de keynotes bovenaan. De keynotes achter elkaar waren (te) lang, met maar weinig mogelijkheid om wat drinken te halen. Sommige onderwerpen van de keynotes lagen vrij ver af van het thema van het congres, en ook de diversiteit van alle sprekers kon beter.
Tip 2: Interactie
Het congres had een vrij strak programma, er werd tijd en gelegenheid gemist om kennis met elkaar te maken. Niet alleen in de vorm van informele social events (die we niet hadden georganiseerd), maar ook tijdens het congres op een pro-actieve manier. Zoals iemand aangaf: niet iedereen die op een congres komt stapt zelf op anderen af om kennis te maken. Dat zou best georganiseerd mogen worden.
Tip 3: Catering
Het aanbod van de catering tijdens de drie dagen van het congres was vegetarisch. Dit was een bewuste keuze om zo duurzaam en verantwoordelijk mogelijk bezig te zijn (lees ook onze sustainability statement). Dit werd niet door iedereen gewaardeerd.
Conclusie
Voor ons als actieteam en projectteam van Gebruiker Centraal was het congres een groot succes. We hebben ervan genoten. Het is fijn dat uit de evaluatie blijkt dat de deelnemers er grotendeels ook zo over denken. Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen wat we kunnen aanpassen om de ervaring te verbeteren. We nemen deze input mee. Voor 2020 hebbben we nog geen concreet idee voor een congres, maar zodra we hierover gaan nadenken nemen we de feedback van het internationale congres mee.