Lunchwandeling: leer kijken als een ontwerper
Tijdens de lunch (12.30 – 13.30 uur) van de conferentie Design thinking bij de overheid kun je eropuit. Het huis uit, de straat op, de paden en de lanen in. We nodigen je uit om tijdens jouw wandeling jouw ontwerpersblik te oefenen! Hieronder vind je 5 opdrachten, waarbij geldt: let op hoe het ontwerp bedoeld was en of dit in de praktijk werkt.
1. Het olifantenpaadje
Je kent ze wel: de uitgesleten paadjes in het gras waar mensen een hoek afsteken en afwijken van de officiële route. Niet zo ontworpen, maar door herhaaldelijk gebruik zie je de paadjes ontstaan. Je zou de olifantenpaadjes ook omgekeerd kunnen gebruiken. Namelijk als een vorm van democratisch ontwerp: paden aanleggen daar waar er olifantenpaadjes vormen.
Opdracht: Zie jij een olifantenpaadje in je buurt? Maak een foto en zet ‘m op het Miro-bord.
2. De stoeptegel
In Nederland zijn vrijwel alle trottoirs hetzelfde gemaakt. Met de standaard stoeptegel van 30 bij 30 bij 4,5 centimeter groot, gemaakt van grijs beton en 9,5 kilo zwaart. Ze worden ‘in verband’ gelegd, haaks op de looprichting zodat er geen verzakkingen of spoorvorming ontstaat.
Opdracht: Waar zie jij dat de stoeptegel in de openbare ruimte (dus niet op privé-eigendom) anders gebruikt wordt? En met welke reden? Maak een foto en zet ‘m op het Miro-bord.
3. Een nieuw bordje
Een geprint A4-papier met een boodschap erop voor voorbijgangers. Binnen zie je ze vaak bij de lift, met een aanwijzing op welke knop je moet drukken. In de buitenlucht zijn ze vaak gelamineerd en – – afhankelijk van de moeite die erin is gestopt – zie je nog huisstijl of andere materialen. ‘Hier geen fietsen’ of ‘Winkelmandje verplicht’ zijn voorbeelden. Het is een teken dat er is ingegrepen, er zijn regels aangepast of de situatie was niet duidelijk waardoor een bordje met uitleg noodzakelijk werd.
Opdracht: Welke bordjes kom jij tegen die gemaakt zijn om een onduidelijke situatie op te lossen? Welke situatie lost het op (of niet) en hoe had dit in het oorspronkelijke ontwerp al meegenomen kunnen worden? Maak een foto, zet ‘m op het Miro-bord en geef je uitleg erbij.
4. Corona
Er zijn allerlei manieren om de 1,5 meter-maat aan te geven. 2 mensen met hun armen uit elkaar, een fiets, 2 schapen of een (kleine) hunebed. In winkels zie je lijnen op de grond om afstand te houden en de looprichting te wijzen.
Opdracht: Welke aanwijzingen zie jij in de publieke ruimte om de 1,5 meter te duiden? Maak een foto en zet ‘m op het Miro-bord.