De corona-apps: gebruiksgemak is kritisch voor succes

De discussie rondom de ontwikkeling en inzet van apps in de aanpak van het coronavirus zal niemand zijn ontgaan. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nodigt bedrijven en deskundigen uit om mee te denken over de apps in een zogenaamde appathon. Wij willen oproepen ook aandacht te hebben voor het menselijke perspectief, een corona-app die bruikbaar, toegankelijk en gebruiksvriendelijk is.

Uitgangspunt is dat de app succesvol is bij zestig procent gebruik of meer. Dat is een hoog percentage. Om dat te halen, moet het perspectief van de gebruiker een prominente plaats hebben. Alleen een app die iedereen snapt, kan én wil gebruiken, zal leiden tot voldoende gebruik. De mate van inclusiviteit is een doorslaggevende factor voor het effect en het mogelijke succes van een app in de bestrijding van het coronavirus. De ervaring leert dat apps die succesvol door veel mensen gebruikt worden bijzonder makkelijk in het gebruik zijn.

Veiligheid en privacy

Op dit moment gaat de meeste aandacht uit naar veiligheid en privacy. En het is terecht dat dit veel aandacht krijgt. Net zo noodzakelijk is dat het menselijk perspectief ook wordt meegenomen. Het is niet voor niets dat dit terugkomt in de oproep veilig tegen corona en de brief van de Nationale Ombudsman.

Inclusiviteit

Een aandachtspunt van dit kabinet is de inclusiviteit van de dienstverlening van de overheid, toegankelijkheid is een wettelijke verplichting. Iedereen moet kunnen meedoen, ongeacht wie je bent, of je een beperking hebt of in welke context of situatie je je bevindt. De Rijksoverheid, Pharos, het Autisme Netwerk Zuid Holland Noord en Midden Holland, de GGD en vele anderen laten mooie voorbeelden van inclusieve dienstverlening en communicatie zien. Dit toont aan dat inclusieve en gebruiksvriendelijke dienstverlening mogelijk is. Wij hebben die expertise. Laten we die dan ook gebruiken.

In deze tijd blijven we zoveel mogelijk thuis. We zijn afhankelijker geworden van digitale middelen. En tegelijkertijd weten we dat digitalisering voor 2,5 miljoen Nederlanders een probleem is. Waardoor de noodzaak voor bruikbare, begrijpelijke en toegankelijke middelen groter is geworden.

Oproep: Doe jij ook mee?

Daarom doen wij een dringende oproep aan alle professionals en ervaringsdeskundigen die zich bezighouden met de gebruikerskant – of dat nu om duidelijk taalgebruik, bruikbaarheid of toegankelijkheid gaat – om mee te kijken bij de ontwikkeling van deze app. We vragen jullie om mee te doen tijdens de appathon, en daar het gebruiksgemak centraal te stellen. Blijf constructief bijdragen en blijf de ontwikkeling kritisch volgen.

Ondertekenaars

Deze oproep wordt onderschreven door de volgende personen en organisaties:

  • Gebruiker Centraal
  • Prof. dr. Wolfgang Ebbers, Erasmus Universiteit Rotterdam en PBLQ
  • Dr. Eric Velleman, Stichting Accessibility
  • Annemieke Deering, Dutch Digital Agencies
  • Ivo Roefs, Stichting Digitaal Burgerschap Nederland
  • Dr. Willem Pieterson, Center for eGovernment Studies
  • Iwan Cuijpers, Keen Design
  • Prof. Dr. Lidwien van de Wijngaert, Radboud Universiteit
  • Dr.ir. Jasper van Kuijk, TU Delft
  • Jacqueline de Gruyter, Appril Festival
  • Kadir Özkan, Siteimprove
  • Programma Mens Centraal
  • Stichting Incluvisie
  • Ieder(in)
  • Dr. Anita Cremers, TNO en Hogeschool Utrecht
  • Lost Lemon
  • Oogvereniging
  • SeniorWeb
  • Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Inormatieprofessionals (KNVI)
Bron en tip: Communicatietips corona van Renata Verloop