De 8 workshops op de conferentie Design thinking bij de over­heid

Tijdens de conferentie konden deelnemers uit 8 workshops kiezen. Hieronder vind je een overzicht van deze workshops, extra informatie en links naar de presentaties. Omdat het actieve en interactieve sessies waren, hebben we geen opnames van de workshops.

Stop met praten, start met doen: meer impact met design denken!

Design thinking is nu typisch iets wat je níet in je eentje doet. De kracht zit juist in samenwerken vanuit verschillende disciplines en invalshoeken. Hoe krijg je de hele organisatie hier warm voor? En hoe zorg je dat vooral deze nieuwe manier van denken door steeds meer collega’s wordt toegepast? Tijdens deze workshop: de uitdagingen én oplossingen!

Leer je doelgroep écht kennen met contextmapping

Jij hebt misschien een geweldig goed idee, maar wat zijn de wensen van degenen die jouw dienst gaan gebruiken? Wat hebben ze nodig? Hoe past die dienst in hun leven? Wat voor gevoel hebben ze daarbij? En wat betekent dat voor het gebruik van die dienst? Tijdens deze workshop gingen deelnemers aan de slag met een methode om daarachter te komen: contextmapping.

Deelnemer Charlotte: “De workshopleiders Roos en Sanne gingen in op de centrale vraag: hoe krijg je zicht op de latente behoefte van mensen, oftewel de behoefte die onder de oppervlakte zit, waar mensen zich niet bewust van zijn? Roos en Sanne gaven veel verhelderende en inspirerende voorbeelden bij hun uitleg over het toepassen van contextmapping in de praktijk. Een geslaagde workshop!”

Download presentatie over contextmapping

Inzicht in de klantreis

Hoe zorg je dat je het overzicht houdt van de meest waardevolle inzichten en lessen uit onderzoek onder gebruikers? Denk bijvoorbeeld aan klantreizen en persona’s. Hoe zorg je dat je deze zo duidelijk mogelijk op je netvlies hebt staan als je mogelijke oplossingen verkent? Collega’s van het UWV deelden hun ervaringen met de tools die zij hiervoor gebruiken.

Ideation, het speelveld binnen jouw organisatie, groot en klein

In de eerste fase van design thinking staat het framen van de uitdaging centraal en onderzoek je de behoeftes van jouw eindgebruiker. Daarna is het tijd voor het ontwerpen van oplossingen. Een klassieke brainstorm met sticky-notes op bruin papier is een herkenbare vorm om tot ideeën te komen. Maar hoe zorg je ervoor dat oplossingen ook gedragen worden in jullie organisatie? En hoe herken je het verschil tussen een leuke en een strategische oplossing?

Deelnemer Babet deelt een aantal tips en lessen uit deze workshop: “1) Ideeën zijn niet zo moeilijk te generen, maar het gaat om de behoefte van mensen waarvoor je ontwerpt. 2) Je moet veel mensen in je organisatie betrekken. Ideeën moeten geadopteerd worden. 3) Film mensen die iets moeten zoeken op je website. Zorg dat mensen zelf vertellen wat niet goed gaat. Mooier kan je het niet hebben.”

Download presentatie over ideation

Prototyping voor niet-designers!

Het maken van een prototype is één van de essentiële elementen van design thinking. Want die kun je testen met echte mensen en helpen je om zelf meer duidelijkheid te creëren. Het is de allersnelste manier om te ontdekken of je oplossing werkt en of je aannames kloppen. Maar ja: hoe doe je dat dan? In deze workshop leerden deelnemers waarom en hoe je een simpele testversie van je product of dienst maakt – zonder dat je een volleerde programmeur of vormgever hoeft te zijn.

Deelnemer Linda: “Op een fysieke conferentie zijn de workshopgroepen vaak veel groter en is het soms verleidelijk om iets anders te gaan doen. De breakout-sessies online vonden in kleine groepjes plaats, heel persoonlijk, en dat maakte dat ik het prettig vond om deel te nemen aan de workshop.”

Download presentatie over prototyping voor niet-designers

Testen met de gebruikers: zo pak je dat aan

Het is een spannend moment: testen wat mensen vinden van jouw oplossing voor hun probleem. Hoe zorg je dat je zo’n test goed doet en dit moment optimaal benut? In deze workshop: de belangrijkste elementen voor een test met gebruikers, verschillende technieken en ervaringen uit de praktijk.

Deelnemer Roel: “Ik ga sneller testen en sparren met gebruikers. Ik heb nu de neiging alles in 1 keer klaar en goed te maken, maar dat is eigenlijk onzinnig. Ik kan nooit weten hoe anderen denken en handelen. Ik ben in de workshop stevig geconfronteerd met mijn aannames.”

Deelnemer Mariska: “Deze uitspraken uit de workshop zijn mij bijgebleven: 1) wanneer doe je nu gebruikersonderzoek? Het antwoord hierop is: ALTIJD! En 2) Elk inzicht is er één!”

Lees de blog van Mariska Woudenberg – Elk inzicht is er één!

Design thinking in 120 minuten

Nog nooit iets met design thinking gedaan? Dan was dit een workshop voor jou. Deze workshop was geen saaie PowerPoint-presentatie over stappen en fasen. Deelnemers gingen het gewoon dóén: design thinking. Want als je het ervaart, heb je verder geen uitleg meer nodig!

Deelnemer Margreet: “In 120 minuten hebben we met ruim 50 deelnemers 5 fases van design thinking doorlopen. En dat ging op zo’n hele leuke, vlotte manier: een klein stukje theorie, voorbeelden uit de praktijk en daarna in kleine groepjes digitaal uiteen om te oefenen. Zeer waardevol en leuk om te ervaren!”

Workshop design thinking in 120 minuten

Op zoek naar de waarde(n) van ethiek bij digitale innovatie met de Ethical Matrix

Het is misschien geen onderwerp waar je dagelijks bij stilstaat: ethiek in het ontwerpproces. En toch is het heel belangrijk. Want het ontwerpen van een dienst of product is niet neutraal. Als je het goed doet, beïnvloed je iemands leven. En welk effect heeft dat? Kan dat ook ongewenste of onbedoelde gevolgen hebben? De experts van het Ethics Lab (Sociale Verzekeringsbank) en de Hogeschool Utrecht namen deelnemers tijdens deze workshop mee in Ethical Matrix: een tool om een innovatie of te ontwerpen dienst te beoordelen.

Deelnemer Martijn: “De vraag werd gesteld of je hoe ver je hiermee moet gaan. Voor je het weet heb je een hele familie aan ‘beren op de weg’ te pakken en kom je nergens meer met je ontwerp. Het onderkennen van deze beren geeft je in elk geval de kans om (met in ons achterhoofd een aantal stellingen van filosofen als Aristoteles, Kant en Mill) te bepalen welke beren je wilt bestrijden, en welke je maar even laat lopen. Een unieke en inspirerende workshop, waarbij design en klassieke filosofie hand in hand gingen.”

Hoort bij het thema