Community Proactieve Dienst­verlening

Begin 2024 gaan we van start met Community Proactieve Dienstverlening. Je kunt jezelf alvast aanmelden voor deze community via het formulier onderaan deze pagina. Met proactieve dienstverlening kunnen we het leven van de gebruiker makkelijker maken. In de community zul je kennis en vaardigheden kunnen opdoen over hoe je dienstverlening proactief kunt maken. Leden helpen, inspireren en motiveren elkaar hierbij.

Wat is proactieve dienstverlening?

Met proactieve dienstverlening neemt de overheid het initiatief om een regeling (zoals een toeslag of korting) actief aan te bieden aan de inwoner of ondernemer. Die hoeft hier niet om te vragen. De overheid heeft namelijk inzicht in actuele gegevens van mensen. Met die gegevens kan de overheid zien waar iemand recht op heeft. Vervolgens kan de overheid daar zelf actie op ondernemen.

En dat heeft voordelen voor de gebruiker. Door als overheid proactieve dienstverlening in te zetten, zorg je ervoor dat inwoners en ondernemers op de hoogte worden gesteld van zaken waar ze recht op hebben. Dat weten ze namelijk zelf vaak niet. En je zorgt ervoor dat ze niet meerdere keren gegevens moeten aanleveren en lange procedures door moeten. Bovendien helpt proactieve dienstverlening ook om medewerkers te ontlasten. Denk bijvoorbeeld aan baliemedewerkers die niet hoeven te assisteren bij het opvragen van gegevens.

Proactieve dienstverlening in de praktijk

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? We nemen het voorbeeld van Stad Gent. Daar zetten ze proactieve dienstverlening bijvoorbeeld al in door bepaalde toeslagen voor specifieke groepen inwoners gewoon uit te keren. Ze communiceert dat iemand recht heeft op een bepaalde vergoeding en keert die gewoon uit. Daar communiceert ze over aan de inwoner: ‘We zien dat u recht heeft op deze tegemoetkoming. Daarom ontvangt u vanaf nu iedere maand x bedrag van ons.’ De inwoner hoeft niks uit te zoeken en geen actie te ondernemen. Lees hoe Stad Gent dit precies doet.

Ook UWV wil proactieve dienstverlening inzetten. Brigitte van Buggenum van UWV noemt een voorbeeld die past bij het voorbeeld van Gent. “Onlangs verscheen er een artikel in de Telegraaf dat veel mensen een aanvullende toeslag laten liggen. Die komen daardoor in de financiële problemen. Zij hebben recht op die toeslag om tot het bestaansminimum te komen. Wij willen ook iemand bieden waar ie recht op heeft. Wij hebben de gegevens van onze cliënten. We kunnen dus zelf zien wie daar mogelijk recht op heeft. Samen met de cliënt kunnen we dit vervolgens doornemen.”

Ook aan de slag met proactieve dienstverlening

Ook andere organisaties werken aan proactieve dienstverlening of willen dit doen. Jij bent hier misschien wel 1 van. Word daarom lid van Community Proactieve Dienstverlening. Leden van deze community helpen elkaar om hun kennis en vaardigheden te vergroten op het gebied van proactieve dienstverlening. Je wordt gemotiveerd en krijgt concrete handvatten om de dienstverlening van je eigen (overheids)organisatie proactief te maken. Je wordt hiermee ambassadeur en expert op de werkvloer.

Leden zullen regelmatig offline en online bij elkaar komen voor kennissessies, presentaties, workshops en netwerkbijeenkomsten. Tussen deze activiteiten door kunnen leden elkaar opzoeken op een online platform om tips en materiaal te delen. Ook (leer)opbrengsten van de activiteiten worden hier zichtbaar in de vorm van een kennisbank. Lidmaatschap is vrijwillig en op individuele basis, verplichtingen zijn er niet. Je draagt bij vanuit jouw intrinsieke motivatie om dienstverlening gebruiksvriendelijker en inclusiever te maken.

Aanmelden voor Community Proactieve Dienstverlening

"*" geeft vereiste velden aan

Naam * Vereist
Heb je bijvoorbeeld al specifieke vragen over proactieve dienstverlening waarop je graag antwoord wilt hebben?
Werk je bijvoorbeeld zelf al aan proactieve dienstverlening? En zo ja, hoe doe je dat? Gaat dit goed, loop je ergens tegenaan?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hoort bij het thema