• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Direct Duidelijk Tour
    • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
    • Design Thinking
    • NL Design System
    • Kennisbank Beeldtaal
    • Kenniscommunity Inclusieve dienstverlening
    • LiNT Leesbaarheidsinstument Nederlandse Teksten
    • Optimaal Digitaal
    • Schrijfwijzer
    • Toolkit Inclusie
    • Toetsingskader Inclusie
    • Volwassenheidsscan
  • Conferenties
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Gebruiker Centraal Festival 2018 – De presentaties
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Werkwijze Gebruiker Centraal
    • Direct Duidelijk
    • Rotterdammer Centraal
    • Promotie materiaal
Home Blog Toetsingskader legt inclusiviteit langs de meetlat van overheid én burger
26mrt2021Gepubliceerd op 26 maart 2021

Toetsingskader legt inclusiviteit langs de meetlat van overheid én burger

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Je dènkt als overheid dat je dienstverlening voor iedereen bruikbaar, duidelijk en toegankelijk is – bijvoorbeeld je online dienst Verhuizen. Maar ìs dat ook werkelijk zo? Om dit te meten, kunnen overheden hun digitale diensten voortaan langs de meetlat van overheid én burger leggen met het toetsingskader inclusieve dienstverlening. Een podcast over dit thema, van grondleggers prof. dr. Wolfgang Ebbers en prof. dr. Lidwien van de Wijngaert, brengt de methodiek tot leven.

Even terug naar de trigger van alles: de gemeente Amsterdam wilde inclusieve dienstverlening bieden, maar vond het lastig om dit concreet te maken. Zij schakelde de hulp in van Wolfgang Ebbers, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en principal adviseur bij PBLQ, die al ruim twintig jaar betrokken is bij de digitale dienstverlening van de overheid. “Eerst heb ik een aantal uitgangspunten gedefinieerd. Bijvoorbeeld dat je dienstverlening inclusief is als álle burgers hun rechten kunnen uitoefenen en aan hun verplichtingen kunnen voldoen.”

Lees het hele interview op de website van het Toetsingskader.

Elka Helmers

Over Elka Helmers

Communicatieadviseur | Contentspecialist

Communicatie | Redactie

elka.helmers@ictu.nl

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte


bekijk de privacyverklaring

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap