“Een ziekenhuis is dan wel geen overheid, jeukwoorden hebben we hier net zo goed. En vaktaal! Zorgverleners met een medische achtergrond gebruiken termen die de gemiddelde Nederlander niet begrijpt. Daarom ‘voeren we actie’ voor #DirectDuidelijk taalgebruik.
We richten onze pijlen vooral op onze zorgprofessionals: artsen, verpleegkundigen, maar ook op baliemedewerkers, omdat zij direct contact met de patiënt hebben. Soms moeten we ze ervan overtuigen dat veel mensen niet thuis zijn in taal. Onze boodschap: met alle stress die een ziekenhuisbezoek toch al oplevert, helpt duidelijke taal iemand verder. Dat werkt. In heel het ziekenhuis winnen we steeds meer collega’s voor heldere communicatie. Daar zijn we blij mee! Het bewustzijn groeit dat duidelijkheid behulpzaam is. Ook in gesprekken met artsen bijvoorbeeld. Hoe kun je samen over een behandeling beslissen als je niet goed weet wat het allemaal betekent?
Stap voor stap gaan we verder, natuurlijk samen met collega’s. We gaan de afdelingen langs met feiten en cijfers, geven workshops en voorlichting over #laaggeletterdheid en de invloed daarvan. En kloppen ook regelmatig voor advies en ideeën aan bij Direct Duidelijk bijvoorbeeld, bij Pharos en Stichting Lezen en Schrijven.”
