• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
    • Maak Het Bruikbaar Conferentie 2022
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Gebruiker Centraal Festival 2018 – De presentaties
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Hulpmiddelen
  • Community’s
  • Over ons
    • Ontwerpprincipes
    • Nieuwsbrief
    • Contact
Home Blog Joëlle Janssen, MSc Bedrijfscommunicatie
01jan2022Gepubliceerd op 1 januari 2022

Joëlle Janssen, MSc Bedrijfscommunicatie

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Joëlle Janssen

“Taaltrainingen, brieven herschrijven, ludieke taalspellen: wat doen gemeenten veel om direct duidelijke communicatie ‘ingeburgerd’ te krijgen! Je wilt toch voorkomen, zei een gemeentemedewerker, dat mensen brieven van de overheid niet openmaken omdat ze ‘er waarschijnlijk toch niets van begrijpen’?

Wat doen gemeenten om begrijpelijk naar hun inwoners te communiceren? Welke taalkeuzes maken zij en waarom? Een mooi afstudeeronderwerp voor mijn Master Bedrijfscommunicatie! Om achter antwoorden te komen sprak ik met taalcoördinatoren van dertien gemeenten. Ik verwachtte dat ze wel één lijn zouden volgen. Maar integendeel, er is veel verschil in wat zij doen.
Is dat dan op basis van taalbeleid, vroeg ik me af? Sommige werken aan begrijpelijke taal liever volgens ‘richtlijnen’, dan de dwang van ‘taalbeleid’ te voelen. Andere improviseren of werken op gevoel. Het verbaasde me hoe verschillend gemeenten hiermee omgaan.
Maar geen verschil zag ik in de energie waarmee zij intern aandacht vragen voor duidelijke taal. Om nut en noodzaak te laten voelen! Sommige gemeenten weten ook goed de weg te vinden naar #DirectDuidelijk: je hoeft niet steeds zelf het wiel uit te vinden. Zij zien het voordeel van een gedeeld netwerk. Andere houden het bij hun eigen strategie. Ook hierin veel verschillen.”

Joëlle Janssen, MSc Bedrijfscommunicatie

Dit portret is van Direct Duidelijk, wat per 1 januari 2022 samen verdergaat met Gebruiker Centraal.
Jeroen Schalk

Over Jeroen Schalk

Webredacteur Gebruiker Centraal
jeroen.schalk@ictu.nl

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een actieve community van en voor professionals. Allemaal werken we aan de dienstverlening en communicatie van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap