• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie

Gebruiker Centraal

  • Home
  • Blog
  • Evenementen
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Kennisbank beeldtaal
    • Optimaal Digitaal
    • Toolkit Inclusie
    • NL Design System
    • UX-testteam
    • Volwassenheidsscan
    • Testlab on tour
  • Over ons
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Partner worden
    • Rotterdammer Centraal
  • Contact
Home Blog Van Black box buzz tot Burgerpride  
05 aug

Van Black box buzz tot Burgerpride  

Auteur: Elka Helmers

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn
Gebruiker Centraal grijpt het rapport ‘Beschaafde Bits’ van het Rathenau Instituut aan om fatsoenlijk digitaliseren in de praktijk te brengen. Hoe kan de samenleving fatsoenlijk omgaan met digitale technologie? Door maatwerk te leveren, bescheiden en transparant te zijn en verantwoordelijkheid te nemen. Deze vier deugden vormen de basis van fatsoenlijk digitaliseren. In 3 innovatiesessies vertaalt Gebruiker Centraal samen met overheidsprofessionals deze deugden naar de dagelijkse praktijk.

De eerste innovatiesessie Fatsoenlijk Digitaliseren #Hoedan?! stond in het teken van knelpunten benoemen die fatsoenlijk digitaliseren verhinderen. Tijdens de tweede sessie stond het bedenken van oplossingen voor deze knelpunten centraal. Een korte terugblik op deze creatieve middag.

Mariska Woudenberg‘Ik hoop dat we samen mooie oplossingen vinden vandaag waar jullie allemaal wat aan hebben’, aldus Mariska Woudenberg (adviseur bij Gebruiker Centraal) bij de opening van de tweede innovatiesessie.‘We moeten wel innoveren want de oplossingen voor fatsoenlijk digitaliseren zijn er nog niet’, vervolgt Mariska. Ze roept de aanwezigen op om concrete en slimme oplossingen te bedenken voor de knelpunten. En oplossingen worden er gedurende de middag massaal aangedragen.

Prioriteren

Maar voordat het zo ver is worden de belangrijkste knelpunten uit de eerste sessie in kaart gebracht. In 4 ideeteams gaan de deelnemers uiteen. Elk team gaat aan de slag met het prioriteren van de knelpunten. Uiteindelijk zijn de volgende knelpunten benoemd:

  • Bescheidenheid: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedere overheidsmedewerker zich continue inleeft in de gebruiker?
  • Maatwerk: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle overheidsmedewerkers het einddoel van de gebruiker haarscherp in beeld hebben?
  • Transparantie: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle medewerkers ‘besluiten’ goed kunnen uitleggen aan de gebruikers?
  • Verantwoordelijkheid: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dat de focus van overheidsprofessionals iedere keer van ‘regels’ naar de eindgebruiker verschuift?

Ideegeneratie

Groep 2 ideegeneratieVervolgens worden de teams in creatieve sessies uitgedaagd om oplossingen te bedenken voor de knelpunten. ‘Hoe zou Sinterklaas dit aanpakken? Wat zou Pipi Langkous doen om dit probleem op te lossen?’ zijn vragen die de deelnemers aan het denken zetten. ‘Heel verfrissend om zo tegen een probleem aan te kijken’, aldus een enthousiaste deelnemer. De ideeën vliegen over tafel.Groepje 1 ideegeneratie

Kiezen van de beste ideeën

Daarna worden alle ideeën geclusterd in een innovatiematrix. Welke ideeën hebben de meeste potentie om het knelpunt op te lossen? En welke ideeën zijn direct uitvoerbaar? De deelnemers laten alle oplossingen nog eens de revue passeren en geven punten aan de oplossingen. De oplossingen met de hoogste scores worden in subgroepjes concreet gemaakt op een ideeformulier.

Aan het einde van middag hangt de zaal vol met concrete ideeën. Een greep uit de creatieve oplossingen:

  • Black Box Buzz
    Een spel waarbij je de onmacht ervaart van een gebruiker die niet centraal staat bij het zakendoen met de overheid.
  • (YouTube) Filmpjes
    In korte aansprekende filmpjes laten zien hoe iemand bijvoorbeeld een nieuw paspoort moet aanvragen.
  • Computer Says No! Ambtenaar zegt Ja!
    Een ingebouwd noodrem op geautomatiseerde systemen waaraan je kan trekken als dit nodig is bijvoorbeeld bij het doorvoeren van correcties.
  • Burgerpride
    Een festival om dienstverlening vanuit de overheid te verbeteren gericht op maatwerk voor burgers en om inclusiviteit te verhogen

En dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Benieuwd naar de andere ideeën? Kom dan naar de ‘Instrument battle’ op 24 september. De ideeën worden dan verder uitgewerkt tot daadwerkelijke voorstellen met handvatten om fatsoenlijk te digitaliseren.

Links

  • Over Fatsoenlijk digitaliseren #hoedan?!
  • Blogserie Fatsoenlijk Digitaliseren: 
    • Testlab on tour winnende idee Fatsoenlijk Digitaliseren #Hoedan?! 11 oktober 2019
    • Van Black box buzz tot Burgerpride   5 augustus 2019
    • You Rule! 19 juni 2019
    • ‘Fatsoenlijk digitaliseren wordt de nieuwe norm’ 21 mei 2019

Logo Ynnovate

Logo VNG Realisatie

5592

Over Elka Helmers

Schrijver en contentspecialist voor diverse online kanalen zoals digitaleoverheid.nl en gebruikercentraal.nl


Alle berichten van Elka Helmers

Legio mogelijkheden met het Optimaal Digitaal spel
Wat is het verschil tussen accessibility, toegankelijkheid en inclusie?

Reageer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

NIEUWSBRIEF

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Sitemap
  • Inloggen
  • About us