• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Direct Duidelijk Tour
    • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
    • Design Thinking
    • NL Design System
    • Kennisbank Beeldtaal
    • Kenniscommunity Inclusieve dienstverlening
    • LiNT Leesbaarheidsinstument Nederlandse Teksten
    • Optimaal Digitaal
    • Schrijfwijzer
    • Toolkit Inclusie
    • Toetsingskader Inclusie
    • Volwassenheidsscan
  • Conferenties
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Gebruiker Centraal Festival 2018 – De presentaties
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Werkwijze Gebruiker Centraal
    • Direct Duidelijk
    • Rotterdammer Centraal
    • Promotie materiaal
Home Blog Nationale ombudsman: digitale formulieren, houd het simpel
30aug2019Gepubliceerd op 30 augustus 2019

Nationale ombudsman: digitale formulieren, houd het simpel

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Profielfoto van Nationaal Ombudsman Reinier van ZutphenOverheden kunnen de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale formulieren vergroten door nog beter naar de wensen van burgers te luisteren. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport ‘Houd het simpel’. In dat rapport noemt hij een aantal uitgangspunten voor het ontwikkelen en verbeteren van digitale formulieren. Hij roept overheden op om deze ter harte te nemen. Zo kunnen zij deze vorm van online dienstverlening naar een hoger plan tillen.

Onderzoek

De ombudsman vindt het belangrijk dat iedereen prettig en laagdrempelig zaken kan doen met de overheid. Hij onderzocht daarom hoe gebruiksvriendelijk burgers digitale formulieren van de overheid vinden. En in hoeverre de overheid rekening houdt met de wensen van burgers. Voor het onderzoek heeft de ombudsman een online enquête uitgezet waar bijna 400 mensen op hebben gereageerd. Zij hebben daarin laten weten wat ze prettig vinden bij het gebruik van digitale formulieren, en wat niet. Ook heeft de ombudsman gesprekken gevoerd met een aantal grote uitvoeringsinstanties, gemeenten, de VNG en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Logius en Gebruiker Centraal) om te horen hoe zij de burger betrekken in hun digitaliseringsbeleid.

Hoe dan?

De ombudsman roept overheidsinstanties onder meer op burgers in een vroeg stadium te betrekken bij de ontwikkeling van digitale formulieren. En staan formulieren al online? Vraag burgers dan naar hun ervaringen hiermee, neem deze feedback serieus en ga ermee aan de slag. En gebruik de goede initiatieven die er al zijn voor het ontwikkelen en verbeteren van digitale formulieren. Overheden kunnen zo van elkaar leren.

Reinier van Zutphen: “Overheden moeten digitalisering in het belang van de burger inzetten. Voor digitale formulieren staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Houd dus bij de ontwikkeling ervan rekening met de wensen van burgers. Die zijn niet onredelijk. Ze willen bijvoorbeeld eenvoudige taal, overzichtelijke formulieren en makkelijk bijlagen kunnen uploaden. Dit lijkt zo voor de hand liggend maar gezien de klachten die we krijgen, blijkt het nodig hier toch op te hameren bij de overheid.”

Links

  • Lees het rapport "Houd het simpel"

Over Edo Plantinga

Freelance projectleider en communitymanager

Communitymanager #CoronaMelder app bij Ministerie van VWS | Freelance projectleider

  • Twitter-account van Edo Plantinga
  • LinkedIn-profiel van Edo Plantinga

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte


bekijk de privacyverklaring

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap