• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
    • Maak Het Bruikbaar Conferentie 2022
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Gebruiker Centraal Festival 2018 – De presentaties
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Hulpmiddelen
  • Community’s
  • Over ons
    • Ontwerpprincipes
    • Nieuwsbrief
    • Contact
Home Blog Maak Het Bruikbaar Festival Terugblik Maak Het Bruikbaar Festival 2017
18sep2017Gepubliceerd op 18 september 2017

Terugblik Maak Het Bruikbaar Festival 2017

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Het Actieteam Gebruiker Centraal kijkt tevreden terug op een succesvol Maak Het Bruikbaar Festival 2017. Met ongeveer 475 bezoekers zijn onze stoutste dromen overtroffen. De vele informatieve workshops (40 stuks) en de geweldige locatie maakten het geheel tot een geweldige dag. Hier vind je een zo volledig mogelijk verslag van Maak Het Bruikbaar Festival 2017.

Bijna 100 deelnemers heb het evaluatieformulier ingevuld en met de resultaten zijn we heel tevreden;



Plenaire Opening


Door Bas Eenhoorn Digicommissaris bij Bureau Digicommissaris en Stephan Steinmetz, auteur van “De Brievenbus van Mevrouw De Vries”.

Bas Eenhoorn over de noodzaak van de toepassing van koude technologie tbv warme contacten #overheidscommunicatie #mhbf2017 pic.twitter.com/0vrY7N9Njd

— Marina de Horn (@VHN_Office) September 5, 2017

#MHBF2017 Stephan Steinmetz: "Transparantie is een ander woord voor ijdelheid" pic.twitter.com/ogDRfxflWG

— BECIS | DIOR (@BECISBV) September 5, 2017



Gebruikersonderzoek bij de politie


Door Jaap van den Beukel (@jaapvdbeukel), Sr. User Experience Consultant bij Capgemini Nederland BV en Kim Berghout , User Experience Consultant bij Capgemini Nederland BV

Indrukwekkende bus! #ux-lab van de #politie bij het #mhbf2017 #uxdesign #usability pic.twitter.com/WOF1DpfwTX

— RE Labberton (@roosmedia) September 5, 2017

  • Presentatie nog niet ontvangen


Burgers en bedrijven in regie op hun gegevens? Overheid; durf te doen!


Door Philip Helmer, Voorzitter Stiching Financieel Paspoort bij Stichting Financieel Paspoort, Douwe Leguit, programmamanager Regie op Gegevens en Marcel van Galen, Oprichter Qiy Foundation bij Qiy Foundation

  • Presentatie nog niet ontvangen


UX voor communicatieprofessionals


Door Margot Lagendijk , Onderzoeksadviseur bij Ministerie van Algemene Zaken

Vraag mensen niet wat ze willen, maar kijk naar hun gedrag #mhbf2017 zegt @mlagendijk #UX gebruiker centraal pic.twitter.com/wxenGsI2IF

— Carolien de Jager (@CaroJager) September 5, 2017

  • Presentatie “UX voor communicatieprofessionals” (1 MB, PDF)


Klantvriendelijke digitale diensten in een juridisch complexe omgeving


Door Bart Oomen , Projectleider bij Immigratie en Naturalisatiedienst en Stephan Makatita , Marketing bij Immigratie- en Naturalisatiedienst

  • Presentatie nog niet ontvangen


Ontwerpen voor doven en voor iedereen eigenlijk


Door Marie van Driessche (@marievandries), Ontwerper bij eend

Marie van Driessche over ontwerpen voor doven. Wat eigenlijk ontwerpen voor iedereen is. #mhbf2017 pic.twitter.com/fcv4Swr9ga

— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) September 5, 2017

  • Presentatie “Ontwerpen voor doven en voor iedereen eigenlijk” (6 MB, PDF)


Klantreizen: Van het kastje naar… de website?


Door Peter Keur (@peterkeur), Expert klantreizen bij KING

  • Presentatie “Klantreizen: Van het kastje naar… de website?” (2 MB, PDF)


Praktische kapstok verbindt gebruikers-, organisatie- en platformperspectief


Door Christiaan Lustig (@Lustigson), Lead consultant, managing partner bij Brayton House

Praktische kapstok verbindt gebruikers-, organisatie- & platformperspectief #mhbf2017 @BraytonHouse pic.twitter.com/FwEaHvwdTv

— Mariska Woudenberg (@mwoud) September 5, 2017

  • Presentatie “Praktische kapstok verbindt gebruikers-, organisatie- en platformperspectief” (SLIDESHARE)


Hoe kan beleid bijdragen aan het verhogen van online dienstverlening?


Door Sanne van der Zanden (@sannevderzanden), Marketing- en communicatiespecialist bij PinkRoccade Publiekszaken

  • Presentatie “Hoe kan beleid bijdragen aan het verhogen van online dienstverlening?” (5 MB, PDF)


De gebruiker centraal zetten vereist radicaal andere werkwijze


Door Berend Timmer , adviseur bij BZK, directie Informatiesamenleving en Overheid en Meryem Çimen , senior beleidsmedewerker bij BZK, directie Informatiesamenleving en Overheid

  • Presentatie nog niet ontvangen


Zorg dat het landt, want de mens staat zó weer niet centraal


Door Willemijn Bins , ontwerper bij Eend ~ maakt internet menselijk en Robert Jan Verkade (@eendhq), oprichter bij Eend ~ maakt internet menselijk.

  • Presentatie “Zorg dat het landt, want de mens staat zó weer niet centraal” (11 MB, PDF)


Waarmee kan ik je helpen?”: de chatbot als digitale ambtenaar?


Door Ineke van Gelder (@Ineke5), content strateeg bij Informaat, Linda Evers van Informaat en Carla de Oude, Certified Product owner en Customer Experience consultant bij Informaat

  • Presentatie “Waarmee kan ik je helpen?”: de chatbot als digitale ambtenaar?” (7 MB, PDF)


Verbeter uw prestaties op sociale media via interne benchmarking

Door Paul Frank (@frankpaul), Online strateeg bij Ministerie van Buitenlandse Zaken en Collin Mous (@collinmous), Senior Manager bij Deloitte Digital

  • In verband met persoonlijke gegevens wordt deze presenatie niet publiek gemaakt


Van wet naar werkelijkheid: regelhulp vanuit klantperspectief


Door John Galinsky , Adviseur / informatieontwerper bij Coform en Pauline Smabers , Adviseur / informatieontwerper bij Coform

  • Presentatie “Van wet naar werkelijkheid: regelhulp vanuit klantperspectief” (1 MB, PDF)


[not] invented here | interactie bibliotheek overheid


Door Jeroen Havinga (@havingatweet), interactie ontwerper / UX consultant bij Stroomt Overheid / Logius

  • Presentatie “[not] invented here | interactie bibliotheek overheid” (2 MB, PDF)


Nieuwe technologie voor betere bruikbaarheid voor iedereen


Door Anita Cremers , senior onderzoeker bij TNO en Jef van Schendel , interaction designer bij TNO

  • Nieuwe technologie voor betere bruikbaarheid voor iedereen” (1 MB, PDF)


Maak het bruikbaar, maak het persoonlijk


Door Coen De Heer (@coendeheer), Lead UX Designer bij Online Department – UX Design Bureau

  • Presentatie nog niet ontvangen


Informatie op maat bij levensgebeurtenissen? Aan de slag met Life events!


Door Eva Guldemond (@Eva_Guldemond), Senior webredacteur bij Dienst Publiek en Communicatie

  • Presentatie “Informatie op maat bij levensgebeurtenissen? Aan de slag met Life events!” (1 MB, PDF)


Effectievere klantreizen door gebruik van klantinzichten


Door Franklin Heijnen (@franklinheijnen), creative director bij Deloitte Digital en Kim van Rooyen, Customer Journey Manager bij UWV

  • Presentatie “Effectievere klantreizen door gebruik van klantinzichten” (8 MB, PDF)


De kracht van begrijpelijke taal


Door Wessel Visser (@mrJip_drJanneke), Directeur bij BureauTaal

Taalniveau van de bevolking vs. taalniveau waarmee wij communiceren. Rake woorden van @mrJip_drJanneke #mhbf2017 pic.twitter.com/cx4ItDPijR

— SΞGΞR DΞ LΛΛF (@SegerdeLaaf) September 5, 2017

  • Presentatie “De kracht van begrijpelijke taal” (0.2 MB, PDF)


Hoe het meten van klantbeleving leidt tot meetbare verbeteringen


Door Hirschel Hessel, Chief Happy Customers bij De Klantcontact Monitor B.V.

  • Presentatie “Hoe het meten van klantbeleving leidt tot meetbare verbeteringen” (3 MB, PDF)


Hoe kruip je écht in de huid van de gebruiker?


Door Vera Pijl (@verapijl), Lead Interaction Designer, Founder bij Offroad Apps & Things

  • Presentatie nog niet ontvangen


Hallway testing: Snel inzicht in jouw klantreizen


Door Frank Schaap (@fschaap), Online strateeg bij ezCompany en Christiaan Lustig (@lustigson), Lead consultant en managing partner bij Brayton House

  • Presentatie “Hallway testing: Snel inzicht in jouw klantreizen” (2 MB, PDF)


De kanarie in de kolenmijn: hoe aandacht voor autisme je website verbetert


Door Ingrid Claassen (@ingridcl), Tekstschrijver / communicatie-adviseur bij Inforwijzer

  • Presentatie “De kanarie in de kolenmijn: hoe aandacht voor autisme je website verbetert” (0.7 MB, PDF)


Dag webrichtlijnen, hallo digitale toegankelijkheid


Door Kristian Mul , Productmananger bij Logius en Jules Ernst (@JulezRulez), Accessibility expert bij 200 OK

  • Presentatie “Dag webrichtlijnen, hallo digitale toegankelijkheid” (0.2 MB, PDF)


Bouw samen aan een toegankelijke digitale overheid


Door Petra Doelen (@LostLemonLab), Onderzoeker / Consultant bij Lost Lemon en Rebecca van der Meer (@LostLemonLab), Onderzoeker / Consultant bij Lost Lemon

Waarom #digitaletoegankelijkheid ?#mhbf2017 pic.twitter.com/q8vGRqc0mf

— Mariska Woudenberg (@mwoud) September 5, 2017

  • Presentatie “Bouw samen aan een toegankelijke digitale overheid” (2 MB, PDF)


Website verbeteren? Leer hoe je gebruikerservaringen kunt meten!


Door Tessa van den Berg (@vdbergtessa), Projectleider Digitale dienstverlening bij KING en Pieter Pinxten (@PieterPinxten), Procesbegeleider Digitale dienstverlening bij KING

  • Presentatie “Website verbeteren? Leer hoe je gebruikerservaringen kunt meten!” (4 MB, PDF)
  • Informatie over Leermodule Meten & Verbeteren van KING”


De (Virtuele) Taalambassadeur


Door Trudi Jeninga , Taalambassadeur bij Stichting ABC en Hanna Jochmann , Marketing bij WizeNoze

Helder en begrijpelijk schrijven voor de (laaggeletterde) burger, hoe doe je dat? #mhbf2017 mooie tool: wize note. @plfmad #challenge pic.twitter.com/Ufc45o0EuU

— BECIS | DIOR (@BECISBV) September 5, 2017

Hoe begrijpelijk is jouw #taal? Mooie online check van @wizenoze via https://t.co/jT0IuSbe43 Wat is jouw score? #mhbf2017

— Otto Thors (@Thorsius) September 5, 2017

  • Presentatie “De (Virtuele) Taalambassadeur” (6 MB, PDF)


MedMij: Meer grip op uw eigen gezondheidsgegevens


Door Bram van der Sluijs (@medmij), Inhoudelijk Secretaris MedMij Afsprakenstelsel bij MedMij en Sylvia Veereschild, Projectleider Leveranciersmanagement bij MedMij

Net super interessante workshop gehad van MedMij over PGO. Digitale uitwisseling van gezondheidsgegevens. #mhbf2017 pic.twitter.com/I5p8aJcKOk

— ViaZorgcoach (@ViaZorgcoach) September 5, 2017

  • Presentatie “MedMij: Meer grip op uw eigen gezondheidsgegevens” (3 MB, PDF)


How to get your techies to love UX


Door Mark McNally (@WorthSystems), Co Founder/Director at Worth bij Worth Internet Systems

#mhbf2017 workshop 'How to get techies to love UX' Mark McNallly: "The real experience is when you test it!" @WorthSystems pic.twitter.com/PcMCO5ZLsf

— Ilse Vegter (@Ilsevegter) September 5, 2017

  • Presentatie “How to get your techies to love UX” (4 MB, PDF)


Verhoog je digitale innovatievermogen met design experimenten


Door Floor van Riet van Riet (@floorvanriet), UX Designer bij One Shoe

  • Presentatie “Verhoog je digitale innovatievermogen met design experimenten” (20 MB, PDF)


Schrijven als Einstein


Door Marieke Stegenga, Schrijver & communicatie-adviseur bij Tegengas Communicatie

  • Presentatie “Schrijven als Einstein” (8 MB, PDF)
  • Spiekbrief “Schrijven als Einstein” (0.8 MB, PDF)


Ken je klant en acteer daar naar! Een geslaagd voorbeeld


Door Tonnie Willems , Directeur Informatiemanagament bij Syncasso ,Freek van Teeseling (@Freekvt), Solution Architect bij Everest en Frits van Endhoven (@FritsVEndhoven), Thought leader ohgv een vraaggestuurde & toekomstvaste Rijksoverheid bij Everest



Hoe volwassen is jouw organisatie?


Door Margot Lagendijk , Onderzoeksadvisueur bij Ministerie van Algemene Zaken en Charlotte Van Lijnden , UX ontwerper bij De Rechtspraak

Waarom een model gebruiken om inzichtelijk te maken hoe volwassen je organisatie is in het betrekken van gebruikers? #mhbf2017 pic.twitter.com/ypFJ1iOW3e

— Lisa Bal (@Lisa_Bal) September 5, 2017

  • Presentatie “Hoe volwassen is jouw organisatie?” (0.3 MB, PDF)


Het CJIB en een tevreden burger: hoe krijg je dat voor elkaar?


Door Romkje Dijkstra, Product Owner bij CJIB en Nils Peerdeman , Projectleider bij CJIB

  • Presentatie “Het CJIB en een tevreden burger: hoe krijg je dat voor elkaar?” (4 MB, PDF)


Hoe alle overheden over een jaar hun online dienstverlening meten én verbeteren


Door Pieter Pinxten (@PieterPinxten), Adviseur (digitale) Dienstverlening bij GBBO

  • Presentatie nog niet ontvangen


Maak het waar: 2 Bruikbare handreikingen vanuit de Rijksoverheid


Door Margreet van der Krans, Enterprise Architect bij VenJ/DJII/SSC-I en Marc Weijmar , Business Consultant bij VenJ/DJII/SSC-I

  • Presentatie nog niet ontvangen


How our users helped us design and build a successful digital service that meets UK government standards


Door Sarah Vodden, Interim Director of Operations bij InnovateUK

  • Presentatie “How our users helped us design and build a successful digital service that meets UK government standards” (6 MB, PDF)


Tips van mevrouw De Vries


Door Stephan Steinmetz

  • Presentatie nog niet ontvangen


Met webanalytics eindelijk inzicht hoe webtekst wordt gelezen!


Door Martijn Warmoeskerken , Senior adviseur communicatieonderzoek bij Ministerie van Algemene Zaken Dienst Publiek en Communicatie

  • Presentatie “Met webanalytics eindelijk inzicht hoe webtekst wordt gelezen!” (2 MB, PDF)


Content op maat? Ontwikkel een taxonomie.


Door Jacqueline Ceulemans de Zoete , Channelmanager denhaag.nl bij Gemeente Den Haag en Daphne Shinn (@daphneshinn), Content architect bij Presenter

Wat hebben bananen, tomaten en wortels met #taxonomie te maken? @daphneshinn legt het uit in haar workshop op #mhbf2017. pic.twitter.com/6P5f7SQqSs

— Presenter (@presenter) September 5, 2017

  • Presentatie “Content op maat? Ontwikkel een taxonomie” (4 MB, PDF)


Samen waarmaken, I-overheid en de kabinetswisseling


Door Rob Kerstens, Consultant bij ABD Topconsult.

  • Presentatie nog niet ontvangen


Our digital transformation

Nigel Townley, Director of IT and business change en Sarah Vodden, Director of Business change.

  • Presentatie “Our Digital Transformation” (4.2 MB, PDF)


Becis was aanwezig bij #MHBF2017 een inspirerende dag. #overheid #digitalisering lees hier het verslag: https://t.co/M7k72TtJM9

— BECIS | DIOR (@BECISBV) September 11, 2017

De 1ste bijeenkomst van Gebruiker Centraal was in feb 2015 bij @INFORMAAT, en ook bij het #mhbf2017 waren ze er.https://t.co/AAVqaFu0QJ

— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) September 9, 2017

Wat zijn dé 5 key take-aways van het Maak Het Bruikbaar festival? https://t.co/UXXdAbVWF8 #MHBF2017 #formulieren

— Kodision (@Kodision) September 8, 2017

Links

  • Verslag Maak het bruikbaar festival 2017
Rens Schipper

Over Rens Schipper

Verandermanager | (interim)-manager | Facilitator | Katalisator | Beschikbaar

  • Twitter-account van Rens Schipper
  • Facebook-profiel van Rens Schipper

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap