Het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING), een van onze netwerkpartners, presenteert:
Naar welke informatie, producten en diensten zoeken uw klanten? Hoe sluit de content op uw website hier effectief op aan? En welke stappen moet u nemen uw digitale dienstverlening optimaal te maken? Kenniscentrum Dienstverlening van VNG / KING biedt ondersteuning op het verbeteren van uw online dienstverlening met de Leerkring ‘Gebruikersgerichte website’.
Na het volgen van de leerkring heeft u concrete stappen gemaakt in de verbetering van uw website (gebaseerd op toptaken) en krijgt u handvatten om de dienstverlening continu te blijven verbeteren. De leerkring bestaat uit drie sessies van een halve dag per bijeenkomst. De vervolgsessies staan gepland voor 25 oktober en 29 november, in de ochtend of de middag. Ook op 27 september start er een nieuwe leerkring (vervolgbijeenkomsten op 1 november en 8 december).
Programma
Tijdens deze kick-off bijeenkomst wordt bekeken welke werkende elementen van digitale dienstverlening worden gedeeld en ook wordt bekeken in hoeverre deze werkende elementen bij de deelnemende gemeenten aanwezig zijn. Ook wordt een aanzet gemaakt met het in kaart brengen van de toptaken per gemeente.
Bij de tweede sessie (25 oktober) ligt de focus op content. Samen met Stichting Lezen en Schrijven wordt per toptaak gewerkt aan het opstellen van laagdrempelige, actiegerichte en toegankelijke content. Ook wordt gekeken naar de opzet en inrichting van een gebruikersgerichte websites. Gemeenten beoordelen elkaars website hierop.
In de 3e sessie (29 november) worden de randvoorwaarden voor de juiste technische toepassing besproken, wordt bekeken in hoeverre uw gemeente hier al aan voldoet en hoe u een goede opdracht aan een leverancier kunt verstrekken. Ook wordt ingegaan op het blijvend analyseren van statistieken om de positie van het digitale kanaal te blijven verbeteren.
Voor wie is de leerkring interessant?
De sessies zijn bedoeld voor gemeenten die echt aan de slag willen met het verbeteren van hun digitale dienstverlening en graag willen leren van best practices van collega-gemeenten. De leerkring richt zich op de doelgroep ‘projectleiders dienstverlening’. Voor sessie 2 en 3 dient een specialist uit uw organisatie aan te schuiven, zodat tijdens de sessie al een inhoudelijke slag kan worden gemaakt. Door gezamenlijk het traject in te gaan, zorgen we ervoor dat de deelnemers tijdens de uitvoering van elkaar kunnen leren en ontdekken wat werkt en wat minder goed werkt. Dit is de reden dat maximaal 10 gemeenten kunnen deelnemen aan deze leerkring. Om te zorgen voor een maximaal effect zal voorafgaand aan iedere sessie aan u worden gevraagd content te leveren.
Doet u ook mee?
U kunt uw gemeente nog steeds aanmelden voor aan de leerkring ‘Gebruikersgerichte website’. Aanmelden voor de leerkring kan via het aanmeldformulier. Inmiddels zijn er meerdere leerkringen ingepland waarvoor nog enkele plaatsen beschikbaar zijn. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Etienne Duchateau via dienstverlening@kinggemeenten.nl of via 0648473875.