Zie je het voor je? Je zit in een vliegtuig en vliegt in het donker over Nederland. Overal brandt licht en als je gaat dalen zie je het verkeer als mieren door het landschap gaan.
Of heb je wel eens naar de tv serie Nederland van Boven gekeken? Je ziet dan Nederland vanuit de lucht, en met behulp van datasets ervaar je hoe wij ons door Nederland bewegen voor ons werk of voor het bestellen van een pizza.
Dat gevoel van overzicht ben je helemaal kwijt als je met beide benen op de grond in de stad staat. Dan ben je onderdeel van deze drukte. En gebeurt er van alles om je heen wat je vaak niet opmerkt.
Na het lezen van het interview met mij over het samen ontwerpen van een slimme stad, kreeg ik van een lezer de vraag: ‘Ik ben helemaal niet zo goed op de hoogte van welke sensoren en slimme oplossingen er allemaal zijn, merk ik. Ik denk bij de slimme stad al snel aan Big Brother is watching you, privacy. Zou je hier meer over kunnen vertellen?’
Dat leek mij een mooie eerste blog. Want de komende tijd neem ik jullie mee op mijn ontdekkingsreis door de slimme stad.
De slimme stad
In jargon hebben we het vaak over de Smart City, de slimme stad. Hier zijn heel veel verschillende definities van, zowel in de wetenschap als bij professionals in het vakgebied. In de meeste definities komen de volgende aspecten voor: het gaat vaak over stedelijke uitdagingen zoals klimaat, energie en veiligheid. Daarnaast gaat het over de inzet van slimme technologie in deze stedelijke leefomgeving. Daarmee willen ‘we’ de kwaliteit van leven van de inwoners verbeteren.
Best abstracte termen toch? Dus wat betekent dit nu in de praktijk?
Waar vind ik nu dat slimme in de stad?
In een stad, zoals Rotterdam, draait de slimme stad om vraagstukken zoals een schone stad of een veilige stad of een gezonde stad. En ga zo maar door.
Hoe kunnen we met behulp van sensoren onze stad schoon houden? Dan plaatsen we bijvoorbeeld sensoren in afvalcontainers. Zo kun je zien wanneer een container bijna vol is en kan deze op tijd geleegd worden.
Hoe kunnen we slim omgaan met energie? Dan plaatsen we bewegingssensoren op een fietspad zodat het licht alleen aangaat als er een fietser langs komt.
En hoe kunnen we ervoor zorgen dat fietsers, trams en auto’s veilig en snel door de stad gaan? Daar hebben we tegenwoordig verschillende soorten sensoren en camera’s voor. Bijvoorbeeld om een verkeerslicht voor fietsers langer op groen te laten als de sensor meet dat het druk is met fietsers. Want fietsers hebben (figuurlijk) de wind mee als je een gezonde stad wilt zijn.
Hoe voel ik nu die slimme stad?
Ik snap de slimme stad dus wel maar ik voel deze nog niet. Ik wil de slimme stad voelen want dan kun je pas echt een stad ontwerpen samen met inwoners. En dat voelen ontstaat als ik over het Hofplein loop met collega Mark. We lopen een rondje en hij legt uit wat elke camera en sensor doet. Het plein staat vol met slimme technologie!
Er staan camera’s, héél véél camera’s, er zijn lussen in de weg, ik zie kasten met allemaal stekkers die de verkeerslichten aansturen. Met de uitleg van Mark weet ik dat sommige camera’s voor het snel doorstromen van het verkeer op het Hofplein zijn, sommige zijn voor de veiligheid ’s avonds, en een andere camera geeft verkeersinformatie door aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer zodat op de snelweg al duidelijk is hoe druk het is in het centrum van Rotterdam. En de mooiste sensor is wel de windmeter. Deze zorgt ervoor dat ik droog het plein over kan steken als het hard waait: dan sproeit de fontein minder hard.
Hoe verder?
Ik heb nu een eerste gevoel bij de slimme stad. Hopelijk jij ook. In een volgende blog vertel ik hoe collega’s en ik in gesprek gaan met Rotterdammers over de slimme stad. Waardevolle ontmoetingen waar wij veel van kunnen leren. Ook daar komt privacy regelmatig ter sprake.
Het is een zoektocht waar ik jullie in mijn blogs in ga meenemen. Roept dit vragen bij jou op, laat het me weten! Dan ga ik graag in gesprek en wie weet kan ik dit dan weer delen in een volgend blog.