Ondanks de regen was de opkomst groot en de sfeer goed. Bijna 300 deelnemers volgden 32 workshops. De onderwerpen van de workshops waren zeer divers en gericht op verschillende doelgroepen. In dit impressieverslag vinden jullie een greep uit de vele workshops. Van de workshops waar een presentatie werd gegeven vind je ook de handouts. Aan het eind van dit verslag vind je de resultaten van de evaluatie van MHBF2016.
#mhbf2016 in 9 seconden. Volle bak voor een gebruiksvriendelijke overheid! pic.twitter.com/n9V2f0ixWo
— Edo Plantinga (@EdoPlantinga) November 10, 2016
Opkomst #MHBF2016 is hartverwarmend. 15 minutes till showdown #gebruikercentraal pic.twitter.com/bN33rAQ1nQ
— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016
Opening door Digicommisaris Bas Eenhoorn en de Taalambassadeurs
Digicommissaris @bas1hoorn : Deze dag is zo belangrijk: de techniek kennen we, de gebruiker niet. #MHBF2016 pic.twitter.com/OapVbtTjcb
— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016
#MHBF2016 Hartekreet van laaggeletterden-ambassadeurs: gebruik icoontjes!
— Ruud Ravenhorst (@Macspertise) November 10, 2016
Van bedenken naar besluiten – Bart van Eijck (@bartvaneijck) en Ruud Ravenhorst
What our customers are saying. Aan het woord @BartvanEijck over casus website @GemeenteGouda bij #MHBF2016 pic.twitter.com/DomoBOqFJq
— Het Alfabet Atelier (@hugo2punt0) November 10, 2016
Overlevingspakket voor jou als communicatieprofessional – Wiep Hamstra (@wiepstra)
Informatie op maat: het dilemmadebat!– Guido Rijnja (@GuidoRijnja)
Overheid kan niet genoeg doen aan bescherming en bewustwording burgers over inpact Big Data. Leuk dilemmadebat bij #mhbf2016 pic.twitter.com/KNPuFWHCpY
— Guido Rijnja (@GuidoRijnja) November 10, 2016
Inclusive Design: ontwerpen voor en met iedereen! – Anita Cremers en Kim Kranenborg
Richtlijnen toegepast bij ontwerp pinautomaat #inclusivedesign #MHBF2016 pic.twitter.com/B3GQcQEqRi
— Michaël Zondag (@MichZondag) November 10, 2016
Creëer concrete verbeteracties uit klantfeedback – Yvon van den Boer en Philip Oomen
Belastingdienst zet deelnemers #mhbf2016 aan de slag met opvolging klantfeedback pic.twitter.com/FUyhQCcHA0
— Hugo Louter (2meter1 Analytics & Online Marketing) (@hugolouter) November 10, 2016
Hoe ontwikkel je een gebruikersgerichte website? Case Ondernemersplein – Franklin Heijnen (@franklinheijnen) en Milla van der Have (@OP_Nederland)
#mhbf2016 Tijdens het vernieuwen van de website ondernemersplein.nl stond de gebruiker centraal en dat had gevolgen voor de content!
— Moon Tummers (@moonopderotonde) November 10, 2016
De melding openbare ruimte? Die bestaat niet! – Frank Schaap (@fschaap) en Simon Besters (@simonbesters)
Lucky me! DenHaag.nl blijkt case in workshop @fschaap en @simonbesters over Meldingen openbare ruimte #MHBF2016
— Daphne Shinn (@DaphneShinn) November 10, 2016
Direct resultaat met “User feedback loops” – Anouschka Scholten (@anous)
1e workshop door @anous als de heren van techniek meewerken dan kunnen we starten 😉 #MHBF2016 #worldusabilityday pic.twitter.com/JorSwZQbDX
— Anouk Geldof (@Noukster78) November 10, 2016
tnx was interessante workshop van 'how we do it, naar, just do it' #MHBF2016 #worldusabilityday
— Anouk Geldof (@Noukster78) November 10, 2016
What Our Customers Are Saying – Bart van Eijck (@bartvaneijck) en Jos Smolders (@jos_smolders)
Leren van klantcontacten? Geen gek idee. #mhbf2016 pic.twitter.com/uckOMFXnYX
— Hugo Louter (2meter1 Analytics & Online Marketing) (@hugolouter) November 10, 2016
Top X producten digitaal: hoe pak je dat aan? – Tessa van den Berg (@vdbergtessa) en Pieter Pinxten (@PieterPinxten)
Start van sessie top-x producten digitaal #MHBF2016 pic.twitter.com/P486PhwZDK
— Michaël Zondag (@MichZondag) November 10, 2016
Met de billen bloot! – Carolien Nicolai (@CarolienNicolai) en Hank Gronheid (@hgronheid) en Trudie Jeninga
#mhbf2016 websites worden becommentarieerd door laaggeletterden van St. ABC Maak het bruikbaar! @GebrCentraal pic.twitter.com/CPQprvBwxl
— Carolien Nicolai (@CarolienNicolai) November 10, 2016
Strategie (online) dienstverlening gemeente Den Haag – Herman de Kievith
MijnDenHaag: persoonlijke portaal voor Hagenaar. Nu al 16.500 bezoekers p.jr. met huidige info. En er volgt nog véél meer, dus… #mhbf2016
— Sanne van der Zanden (@SannevderZanden) November 10, 2016
Is inclusie een illusie? – Erwin Koster (@tweetvaria)
Zorg voor bruikbare content. Niet voor toegankelijke pdf’s – Iacobien Riezebosch (@iacobien) en Saskia Schrijver (@saskiaschrijver)
Kill Lorem Ipsum – taakgerichte UX met echte content – Rob Punselie (@punselie) (@contentkings)
Tekst volgt
Web analytics: waar te beginnen – Marel van Bemmel
https://twitter.com/ChantalvanMelle/status/796664018354184192
Bruikbare online dienstverlening – Larissa Zegveld (@LarissaZegveld)
Larissa Zegveld van @KINGgemeenten heeft 2 collega's meegenomen om input te verwerken voor het eerstvolgende MT. Halleluja! #MHBF2016 pic.twitter.com/P9g5oXrN6d
— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016
Informatie op Maat, hoe sluit je als overheid aan bij alle Nederlanders. De informatie-op-maat-aanpak bij Rijksoverheid.nl. – Margot Lagendijk (@mlagendijk) en Nicolet Schrama
Discussie over de toekomst eOverheid – Willem Pieterson (@wpieterson)
Debat #MHBF2016 met @wpieterson "Als Whatsapp veel meer extra vragen oplevert, moet je het dan wel willen"? pic.twitter.com/N8zh8NCDZK
— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016
Nu bij @wpieterson. Ik ga vast en zeker horen wat ook ook denk, nl dat dat e-overheid niet bestaat. #MHBF2016
— 𝚆𝚒𝚎𝚙 𝙷𝚊𝚖𝚜𝚝𝚛𝚊 (@wiepstra) November 10, 2016
Proactieve Dienstverlening via MijnAmsterdam – Tino de Velde (@tinodevelde)
Proactieve dienstverlening #mijnAmsterdam Volle bak! @tinodevelde #MHBF2016 pic.twitter.com/iGmnHrCsvV
— Anouschka Scholten (@anous) November 10, 2016
oBieb: Hoe gaan we het delen van ontwerp en software verbeteren? – Victor Zuydweg (@vzuydweg)
Dienstverlening in hart, hoofd én handen van je medewerkers – Boudewijn Bugter (@boudewijnbugter), Inge Schopenhouer (@ischop) en Natanja de Bruin (@peekabee)
Tekst volgt
Maatgerichte dienstverlening voor burgers en klanten – Sebastiaan Verheij en Ron Apontoweil
Klantreis en de reis naar 1 overheid – Rob Kerstens en Jaqueline Nieland
DUO werkt volledig op basis van klantreizen. Rob Kerstens en Jacqueline Nieland vertellen waarom #MHBF2016 pic.twitter.com/DZwg530Qin
— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016
Persoonlijke service met behulp van klantreizen – Mieke Bergkamp en Lilian Planellas Juda
Klantreizen gebruiken om dienstverlening te verbeteren: mooi instrument om de gebruiker centraal te zetten #MHBF2016 @KINGgemeenten @PBLQ pic.twitter.com/kewAyDLola
— Tessa van den Berg (@vdbergtessa) November 10, 2016
Het Mobile Media Lab van de Politie – Ed Sabel (@EdSabel)
Goed dat je inbreekt, zegt de politiemeneer bij vraag in presentatie #mhbf2016 Mhbf2016 #onbedoeldewoordgrap Goede presentatie @EdSabel
— iacobien gaat naar dat andere platform (@Iacobien) November 10, 2016
Verleiden naar het digitale kanaal – Sanne van der Zanden (@sannevderzanden)
De dag vliegt voorbij, we zijn alweer toe aan de laatste workshop. Ik heb gekozen voor "verleiden naar het digitale kanaal" #mhbf2016
— Eltjo Smit (@EltjoS) November 10, 2016
De FIXXX-methode – Johan Groenen (@jpagroenen)
Wat word ik toch blij van de #leanstartup aanpak binnen de overheid. Hulde voor gastheer gemeente Amsterdam! #mhbf2016 pic.twitter.com/vgLtgzUPyY
— Edo Plantinga (@EdoPlantinga) November 10, 2016
Tekst volgt
Zorg dat het landt, want de mens staat zó weer niet centraal – Robert Jan Verkade en Willemijn Bins
Design Sprints; meer oplossingen met minder middelen – Kaj van Leeuwen (@Kajvanleeuwen) en Anouschka Scholten (@anous)
Supersnel schetsen bij #DesignSprint workshop @anous geeft schetstips #mhbf2016 pic.twitter.com/EWIpd01ShG
— Kaj van Leeuwen (@Kajvanleeuwen) November 10, 2016
Tijdens workshop Design Sprint lekker aan de slag. Eén idee van mij om workshopkeuze makkelijker te maken krijgt veel bijval 🙂 #mhbf2016 pic.twitter.com/iVAICh9N4I
— Moon Tummers (@moonopderotonde) November 10, 2016
https://gebruikercentraal.nl/wp-content/uploads/sites/4/2016/11/MHBF-DesignSprints2_LR2-Kaj-van-Leeuwen.pdf
Afsluiting door Kees Moens (@keesmoens), Chapter Lead User Experience bij ING
Als afsluiter, de adoptie van het Spotify model bij de 'grote olifant' @ingnl. #mhbf2016 pic.twitter.com/EitgLa3Pwo
— Sanne van der Zanden (@SannevderZanden) November 10, 2016
We zijn meet een techbedrijf geworden met #Squads #Chapter en #Tribes, naar #Agile @keesmoens #mhbf2016 pic.twitter.com/R7HCGJTnbO
— Anouschka Scholten (@anous) November 10, 2016
Algemene reacties
@GebrCentraal dank jullie voor een inspirerende dag.. Moest helaas iets eerder weg #mhbf2016
— Sander Haaksma (@sanderha) November 10, 2016
Goede dag gebruiker centraal #MHBF2016 vlakbij Thorbeckeplein, benieuwd wat hij denkt van UX en klantreis met burger centraal pic.twitter.com/HbQEivsnQ4
— Roelof Schram (@roelofschram) November 10, 2016
Bedankt voor een inspirerende dag op een mooie locatie! @GebrCentraal Volgend jaar ben ik er graag weer bij! #mhbf2016
— Daphne Shinn (@DaphneShinn) November 10, 2016
Bedankt iedereen voor een geslaagd #MHBF2016. Hopelijk tot ziens op een volgende bijeenkomst: https://t.co/kUUVClW4U6 pic.twitter.com/5omHLCs2RN
— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016
Uitkomsten uit evaluatie
We hebben bijna 100 reacties gehad op onze evaluatieformulier waarvoor we iedereen van harte danken!
Meer dan 70% heeft het evenement met een 8 of hoger gewaardeerd. De laagste waardering was een 6 (3%).
Meer dan 65% heeft een 8 of hoger gescoord bij de vraag of ze MHBF zouden aanraden bij collega’s of vrienden.
Meer dan 86% geeft aan volgende jaar weer te komen.
Meer dan 63% is bereid om daar entreegeld voor te betalen.
Een bedrag van ca. €50,- werd het meest genoemd als entreegeld.
15 mensen hebben aangegeven om een rol te willen vervullen in de organisatie van MHBF2017.
3 partijen hebben aangeven gastheer te willen zijn voor MHBF2017.
Er is geen ontkomen aan lijkt het wel! Op naar MHBF2017!