• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
    • Maak Het Bruikbaar Conferentie 2022
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Gebruiker Centraal Festival 2018 – De presentaties
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Hulpmiddelen
  • Community’s
  • Over ons
    • Ontwerpprincipes
    • Nieuwsbrief
    • Contact
Home Blog Bijeenkomsten Terugblik Maak het Bruikbaar Festival 2016
22nov2016Gepubliceerd op 22 november 2016

Terugblik Maak het Bruikbaar Festival 2016

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Ondanks de regen was de opkomst groot en de sfeer goed. Bijna 300 deelnemers volgden 32 workshops. De onderwerpen van de workshops waren zeer divers en gericht op verschillende doelgroepen. In dit impressieverslag vinden jullie een greep uit de vele workshops. Van de workshops waar een presentatie werd gegeven vind je ook de handouts. Aan het eind van dit verslag vind je de resultaten van de evaluatie van MHBF2016.

#mhbf2016 in 9 seconden. Volle bak voor een gebruiksvriendelijke overheid! pic.twitter.com/n9V2f0ixWo

— Edo Plantinga (@EdoPlantinga) November 10, 2016

Opkomst #MHBF2016 is hartverwarmend. 15 minutes till showdown #gebruikercentraal pic.twitter.com/bN33rAQ1nQ

— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016


Opening door Digicommisaris Bas Eenhoorn en de Taalambassadeurs

Digicommissaris @bas1hoorn : Deze dag is zo belangrijk: de techniek kennen we, de gebruiker niet. #MHBF2016 pic.twitter.com/OapVbtTjcb

— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016

#MHBF2016 Hartekreet van laaggeletterden-ambassadeurs: gebruik icoontjes!

— Ruud Ravenhorst (@Macspertise) November 10, 2016


Van bedenken naar besluiten – Bart van Eijck (@bartvaneijck) en Ruud Ravenhorst

What our customers are saying. Aan het woord @BartvanEijck over casus website @GemeenteGouda bij #MHBF2016 pic.twitter.com/DomoBOqFJq

— Het Alfabet Atelier (@hugo2punt0) November 10, 2016

  • Presentatie “Van denken naar doen” (5.5 MB, PDF)

Overlevingspakket voor jou als communicatieprofessional – Wiep Hamstra (@wiepstra)

  • Presentatie “Overlevingspakket voor jou als communicatieprofessional” (1.0 MB, PDF)

Informatie op maat: het dilemmadebat!– Guido Rijnja (@GuidoRijnja)

Overheid kan niet genoeg doen aan bescherming en bewustwording burgers over inpact Big Data. Leuk dilemmadebat bij #mhbf2016 pic.twitter.com/KNPuFWHCpY

— Guido Rijnja (@GuidoRijnja) November 10, 2016


Inclusive Design: ontwerpen voor en met iedereen! – Anita Cremers en Kim Kranenborg

Richtlijnen toegepast bij ontwerp pinautomaat #inclusivedesign #MHBF2016 pic.twitter.com/B3GQcQEqRi

— Michaël Zondag (@MichZondag) November 10, 2016


Creëer concrete verbeteracties uit klantfeedback – Yvon van den Boer en Philip Oomen

Belastingdienst zet deelnemers #mhbf2016 aan de slag met opvolging klantfeedback pic.twitter.com/FUyhQCcHA0

— Hugo Louter (2meter1 Analytics & Online Marketing) (@hugolouter) November 10, 2016

  • Presentatie “Concrete verbeteracties uit klantfeedback” (0.5 MB, PDF)

Hoe ontwikkel je een gebruikersgerichte website? Case Ondernemersplein – Franklin Heijnen (@franklinheijnen) en Milla van der Have (@OP_Nederland)

#mhbf2016 Tijdens het vernieuwen van de website ondernemersplein.nl stond de gebruiker centraal en dat had gevolgen voor de content!

— Moon Tummers (@moonopderotonde) November 10, 2016

  • Presentatie “Design thinking bij Ondernemersplein” (3.2 MB, PDF)

De melding openbare ruimte? Die bestaat niet! – Frank Schaap (@fschaap) en Simon Besters (@simonbesters)

Lucky me! DenHaag.nl blijkt case in workshop @fschaap en @simonbesters over Meldingen openbare ruimte #MHBF2016

— Daphne Shinn (@DaphneShinn) November 10, 2016


Direct resultaat met “User feedback loops” – Anouschka Scholten (@anous)

1e workshop door @anous als de heren van techniek meewerken dan kunnen we starten 😉 #MHBF2016 #worldusabilityday pic.twitter.com/JorSwZQbDX

— Anouk Geldof (@Noukster78) November 10, 2016

tnx was interessante workshop van 'how we do it, naar, just do it' #MHBF2016 #worldusabilityday

— Anouk Geldof (@Noukster78) November 10, 2016

  • Presentatie “User feedback loops” (19.3 MB, PDF)

What Our Customers Are Saying – Bart van Eijck (@bartvaneijck) en Jos Smolders (@jos_smolders)

Leren van klantcontacten? Geen gek idee. #mhbf2016 pic.twitter.com/uckOMFXnYX

— Hugo Louter (2meter1 Analytics & Online Marketing) (@hugolouter) November 10, 2016


Top X producten digitaal: hoe pak je dat aan? – Tessa van den Berg (@vdbergtessa) en Pieter Pinxten (@PieterPinxten)

Start van sessie top-x producten digitaal #MHBF2016 pic.twitter.com/P486PhwZDK

— Michaël Zondag (@MichZondag) November 10, 2016

  • Presentatie “Top X producten digitaal: hoe pak je dat aan” (3.9 MB, PDF)

Met de billen bloot! – Carolien Nicolai (@CarolienNicolai) en Hank Gronheid (@hgronheid) en Trudie Jeninga

#mhbf2016 websites worden becommentarieerd door laaggeletterden van St. ABC Maak het bruikbaar! @GebrCentraal pic.twitter.com/CPQprvBwxl

— Carolien Nicolai (@CarolienNicolai) November 10, 2016


Strategie (online) dienstverlening gemeente Den Haag – Herman de Kievith

MijnDenHaag: persoonlijke portaal voor Hagenaar. Nu al 16.500 bezoekers p.jr. met huidige info. En er volgt nog véél meer, dus… #mhbf2016

— Sanne van der Zanden (@SannevderZanden) November 10, 2016

  • Presentatie “Strategie (online) dienstverlening Den Haag” (2.0 MB, PDF)

Is inclusie een illusie? – Erwin Koster (@tweetvaria)

  • Presentatie “Is inclusie een illusie?” (1.5 MB, PDF)

Zorg voor bruikbare content. Niet voor toegankelijke pdf’s – Iacobien Riezebosch (@iacobien) en Saskia Schrijver (@saskiaschrijver)

  • Presentatie “Zorg voor bruikbare content. Niet voor toegankelijke pdf’s” (3.6 MB, PDF)

Kill Lorem Ipsum – taakgerichte UX met echte content – Rob Punselie (@punselie) (@contentkings)

Tekst volgt

Web analytics: waar te beginnen – Marel van Bemmel
https://twitter.com/ChantalvanMelle/status/796664018354184192

  • Presentatie “Web analytics:Key perfromance indicators” (1.3 MB, PDF)

Bruikbare online dienstverlening – Larissa Zegveld (@LarissaZegveld)

Larissa Zegveld van @KINGgemeenten heeft 2 collega's meegenomen om input te verwerken voor het eerstvolgende MT. Halleluja! #MHBF2016 pic.twitter.com/P9g5oXrN6d

— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016

  • Presentatie “Bruikbare online dienstverlening” (0.1 MB, PDF)

Informatie op Maat, hoe sluit je als overheid aan bij alle Nederlanders. De informatie-op-maat-aanpak bij Rijksoverheid.nl. – Margot Lagendijk (@mlagendijk) en Nicolet Schrama

  • Presentatie “Instrumenten voor gebruikersgerichte communicatie” (0.9 MB, PDF)

Discussie over de toekomst eOverheid – Willem Pieterson (@wpieterson)

Debat #MHBF2016 met @wpieterson "Als Whatsapp veel meer extra vragen oplevert, moet je het dan wel willen"? pic.twitter.com/N8zh8NCDZK

— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016

Nu bij @wpieterson. Ik ga vast en zeker horen wat ook ook denk, nl dat dat e-overheid niet bestaat. #MHBF2016

— 𝚆𝚒𝚎𝚙 𝙷𝚊𝚖𝚜𝚝𝚛𝚊 (@wiepstra) November 10, 2016

  • Presentatie “Overheid 3.0” (3.8 MB, PDF)

Proactieve Dienstverlening via MijnAmsterdam – Tino de Velde (@tinodevelde)

Proactieve dienstverlening #mijnAmsterdam Volle bak! @tinodevelde #MHBF2016 pic.twitter.com/iGmnHrCsvV

— Anouschka Scholten (@anous) November 10, 2016


oBieb: Hoe gaan we het delen van ontwerp en software verbeteren? – Victor Zuydweg (@vzuydweg)

  • Presentatie “oBieb MaakHetBruikbaar2016” (5.2 MB, PDF)

Dienstverlening in hart, hoofd én handen van je medewerkers – Boudewijn Bugter (@boudewijnbugter), Inge Schopenhouer (@ischop) en Natanja de Bruin (@peekabee)

Tekst volgt

Maatgerichte dienstverlening voor burgers en klanten – Sebastiaan Verheij en Ron Apontoweil

  • Presentatie “Gebruik van persona’s bij Logius” (0.9 MB, PDF)

Klantreis en de reis naar 1 overheid – Rob Kerstens en Jaqueline Nieland

DUO werkt volledig op basis van klantreizen. Rob Kerstens en Jacqueline Nieland vertellen waarom #MHBF2016 pic.twitter.com/DZwg530Qin

— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016

  • Presentatie “Klantreis en de reis naar één overheid” (0.9 MB, PDF)

Persoonlijke service met behulp van klantreizen – Mieke Bergkamp en Lilian Planellas Juda

Klantreizen gebruiken om dienstverlening te verbeteren: mooi instrument om de gebruiker centraal te zetten #MHBF2016 @KINGgemeenten @PBLQ pic.twitter.com/kewAyDLola

— Tessa van den Berg (@vdbergtessa) November 10, 2016

  • Presentatie “Persoonlijke service met behulp van klantreizen” (3.1 MB, PDF)

Het Mobile Media Lab van de Politie – Ed Sabel (@EdSabel)

Goed dat je inbreekt, zegt de politiemeneer bij vraag in presentatie #mhbf2016 Mhbf2016 #onbedoeldewoordgrap Goede presentatie @EdSabel

— iacobien gaat naar dat andere platform (@Iacobien) November 10, 2016


Verleiden naar het digitale kanaal – Sanne van der Zanden (@sannevderzanden)

De dag vliegt voorbij, we zijn alweer toe aan de laatste workshop. Ik heb gekozen voor "verleiden naar het digitale kanaal" #mhbf2016

— Eltjo Smit (@EltjoS) November 10, 2016

  • Presentatie “Verleiden naar het digitale kanaal” (3.1 MB, PDF)

De FIXXX-methode – Johan Groenen (@jpagroenen)

Wat word ik toch blij van de #leanstartup aanpak binnen de overheid. Hulde voor gastheer gemeente Amsterdam! #mhbf2016 pic.twitter.com/vgLtgzUPyY

— Edo Plantinga (@EdoPlantinga) November 10, 2016


Tekst volgt

Zorg dat het landt, want de mens staat zó weer niet centraal – Robert Jan Verkade en Willemijn Bins

  • Presentatie “Zorg dat het landt” (6.8 MB, PDF)

Design Sprints; meer oplossingen met minder middelen – Kaj van Leeuwen (@Kajvanleeuwen) en Anouschka Scholten (@anous)

Supersnel schetsen bij #DesignSprint workshop @anous geeft schetstips #mhbf2016 pic.twitter.com/EWIpd01ShG

— Kaj van Leeuwen (@Kajvanleeuwen) November 10, 2016

Tijdens workshop Design Sprint lekker aan de slag. Eén idee van mij om workshopkeuze makkelijker te maken krijgt veel bijval 🙂 #mhbf2016 pic.twitter.com/iVAICh9N4I

— Moon Tummers (@moonopderotonde) November 10, 2016


https://gebruikercentraal.nl/wp-content/uploads/sites/4/2016/11/MHBF-DesignSprints2_LR2-Kaj-van-Leeuwen.pdf
Afsluiting door Kees Moens (@keesmoens), Chapter Lead User Experience bij ING

Als afsluiter, de adoptie van het Spotify model bij de 'grote olifant' @ingnl. #mhbf2016 pic.twitter.com/EitgLa3Pwo

— Sanne van der Zanden (@SannevderZanden) November 10, 2016

We zijn meet een techbedrijf geworden met #Squads #Chapter en #Tribes, naar #Agile @keesmoens #mhbf2016 pic.twitter.com/R7HCGJTnbO

— Anouschka Scholten (@anous) November 10, 2016

  • Presentatie “Bruikbaar en behendig, de rol van UX bij ING” (11.8 MB, PDF)

Algemene reacties

@GebrCentraal dank jullie voor een inspirerende dag.. Moest helaas iets eerder weg #mhbf2016

— Sander Haaksma (@sanderha) November 10, 2016

Goede dag gebruiker centraal #MHBF2016 vlakbij Thorbeckeplein, benieuwd wat hij denkt van UX en klantreis met burger centraal pic.twitter.com/HbQEivsnQ4

— Roelof Schram (@roelofschram) November 10, 2016

Bedankt voor een inspirerende dag op een mooie locatie! @GebrCentraal Volgend jaar ben ik er graag weer bij! #mhbf2016

— Daphne Shinn (@DaphneShinn) November 10, 2016

Bedankt iedereen voor een geslaagd #MHBF2016. Hopelijk tot ziens op een volgende bijeenkomst: https://t.co/kUUVClW4U6 pic.twitter.com/5omHLCs2RN

— Gebruiker Centraal (@GebrCentraal) November 10, 2016


Uitkomsten uit evaluatie
We hebben bijna 100 reacties gehad op onze evaluatieformulier waarvoor we iedereen van harte danken!
Meer dan 70% heeft het evenement met een 8 of hoger gewaardeerd. De laagste waardering was een 6 (3%).
Meer dan 65% heeft een 8 of hoger gescoord bij de vraag of ze MHBF zouden aanraden bij collega’s of vrienden.
Meer dan 86% geeft aan volgende jaar weer te komen.
Meer dan 63% is bereid om daar entreegeld voor te betalen.
Een bedrag van ca. €50,- werd het meest genoemd als entreegeld.
15 mensen hebben aangegeven om een rol te willen vervullen in de organisatie van MHBF2017.
3 partijen hebben aangeven gastheer te willen zijn voor MHBF2017.

Er is geen ontkomen aan lijkt het wel! Op naar MHBF2017!

Het Maak Het Bruikbaar Festival werd mede mogelijk gemaakt door:

logo's van Gemeente Amsterdam, KING, Ministerie van BZK, ICTU, Cascadis en Logius

Rens Schipper

Over Rens Schipper

Verandermanager | (interim)-manager | Facilitator | Katalisator | Beschikbaar

  • Twitter-account van Rens Schipper
  • Facebook-profiel van Rens Schipper

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een actieve community van en voor professionals. Allemaal werken we aan de dienstverlening en communicatie van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap