• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Direct Duidelijk Tour
    • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
    • Design Thinking
    • NL Design System
    • Kennisbank Beeldtaal
    • Kenniscommunity Inclusieve dienstverlening
    • LiNT Leesbaarheidsinstument Nederlandse Teksten
    • Optimaal Digitaal
    • Schrijfwijzer
    • Toolkit Inclusie
    • Toetsingskader Inclusie
    • Volwassenheidsscan
  • Conferenties
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Terugblik Gebruiker Centraal Festival – 2018
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Werkwijze Gebruiker Centraal
    • Direct Duidelijk
    • Rotterdammer Centraal
    • Promotie materiaal
Home Auteurs Renate Bruinenberg
Renate Bruinenberg

Renate Bruinenberg

Communicatieadviseur en Tekstschrijver
ICTU | Gebruiker Centraal
renate.bruinenberg@ictu.nl

Waarom het gebruik van iconen onmisbaar is voor de overheid

Communicatie vanuit de overheid is belangrijk, maar is het ook voor iedereen te begrijpen? Helaas is dat lang niet altijd zo, daarom wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van iconen. Toch zien veel gemeenten niet altijd de prioriteit in van het inzetten van iconen. En dat is jammer volgens Rene (Gemeente Utrecht), Martijn (OpenGemeenten) en […]

Lees 'Waarom het gebruik van iconen onmisbaar is voor de overheid'

Categorie: Blog

“Het lijkt een simpel doosje met kaarten”

Volgens Ilona Fertoute van de gemeente Altena lijkt het Optimaal Digitaal spel een simpel doosje met fleurige kaarten. Maar de inhoud en interactie die het oplevert, verraste het team wel degelijk: “Het spel stimuleerde ons écht om met elkaar het gesprek aan te gaan. Om elkaar de ruimte te geven om naar elkaars argumenten en […]

Lees '“Het lijkt een simpel doosje met kaarten”'

Categorie: Blog, Optimaal Digitaal

6 tips om input te krijgen van inwoners

Veel gemeenten zijn bezig om de communicatie te verbeteren. Duidelijke taal is nodig om te zorgen dat iedere brief begrijpelijk is voor iedere inwoner. Dat begint vaak bij het herschrijven van de huidige brieven en teksten op de website. Maar hoe betrek je deze mensen nou bij het (her)schrijven? Hiervoor zijn veel verschillende manieren. In […]

Lees '6 tips om input te krijgen van inwoners'

Categorie: Blog

Community Direct Duidelijk: Huis van Eenvoud

Dat digitale communicatie steeds belangrijker wordt én is geworden, weet iedereen eigenlijk wel. Maar met alle digitale complexiteit is het soms lastig om processen en kanalen eenvoudig te maken. Toch is het voor veel mensen nog een te hoge drempel om gewoon eens ‘huh?’ te roepen. Om uit te spreken dat ze iets niet begrijpen. […]

Lees 'Community Direct Duidelijk: Huis van Eenvoud'

Categorie: Blog, Direct Duidelijk

Dienstverlening vriendelijker maken met behulp van online formulieren

Met een oprechte passie voor maatschappelijk belang, zet Hanneke van der Horst (directeur ICATT) zich in voor digitale dienstverlening. Met name voor overheidsinstellingen of goede doelen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het ontwerpen en bouwen van formulieren. Volgens Hanneke zijn er zoveel dingen die we kunnen doen om dienstverlening vriendelijker te maken. Samen met Gebruiker Centraal organiseert Hanneke binnenkort intervisiesessies over online formulieren.

Lees 'Dienstverlening vriendelijker maken met behulp van online formulieren'

Categorie: Blog, NL Design System

40 jaar de gebruiker centraal – Interview met Thea van der Geest

Op woensdag 6 april vindt een symposium plaats, helemaal in het teken van de professionele passie van Thea van der Geest op het gebied van inclusie en digitale dienstverlening. Ze gaat genieten van een welverdiend pensioen. We blikken samen met Thea terug op de veranderingen op het gebied van inclusieve dienstverlening.

Lees '40 jaar de gebruiker centraal – Interview met Thea van der Geest'

Categorie: Blog Tags: digitale dienstverlening, gebruiker centraal, overheidscommunicatie

“Huilen mag” – terugblik op de conferentie

Dagvoorzitters Renata en Peter kijken terug op de conferentie ‘De menselijke maat #HoeDan’ op 2 december 2021 en benoemen de hoogtepunten.

Lees '“Huilen mag” – terugblik op de conferentie'

Categorie: Blog, Conferentie De Menselijke Maat, Menselijke maat in dienstverlening

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte


bekijk de privacyverklaring

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap