Alle berichten door Mariska Woudenberg.

Websites via mobiel door de ogen van de bezoeker

"Wat is nu de totale beleving van de bezoeker, als deze de websites bezoekt via een mobiele telefoon?" Dat wilde Jasper Molenaar, adviseur online bij werkorganisatie Mijn gemeente dichtbij, en zijn team graag weten. Lees zijn blog over de expertreview door het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Publicaties over over­heids­dienst­verlening en de menselijke maat

We hebben een aantal interessante onderzoeksrapporten en publicaties voor je op een rijtje gezet over de menselijke maat in dienstverlening. Hoe de burger klem zit tussen balie en beleid.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Overzicht podcasts over over­heids­dienst­verlening

Wij hebben een aantal podcast voor je op een rijtje gezet: dienstverlening in het algemeen, ontwerpen van diensten, design thinking, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijkheid van de dienstverlening.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Innovatiebudget voor de werkwijze van het NL Design System

NL Design System is 1 van 20 projecten die een bijdrage uit het Innovatiebudget Digitale Overheid 2021 ontving. We kregen dat voor de pilot ‘Samenwerkingsmodel herbruikbare basisonderdelen voor overheidsbrede dienstverlening’ waarmee we de inrichting van samenwerking over overheidsorganisaties heen binnen 1 centraal (design) systeem beproeven.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Grote vraagstukken behap­baar maken

In aanloop naar de Week van de Toegankelijkheid waarin we organisaties aanmoedigen om het Optimaal Digitaal spel te spelen, spreekt Optimaal Digitaal met verschillende spelleiders, spelleiders in spé en mensen die het Optimaal Digitaal spel hebben gespeeld. Wat is hun ervaring met het spel en waarom is het een aanrader om het spel te spelen? Deze keer met Moniek Koerhuis van de gemeente Zwolle.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Toegan­kelijk maken van apps, #Hoedan?

Het is belangrijk dat iedereen digitaal mee kan doen. De toegenomen digitalisering biedt veel kansen voor mensen met een beperking. Helaas blijken er vaak drempels te zijn waardoor apps niet te gebruiken zijn. Hoe maak je deze dan wel toegankelijk en bruikbaar voor iedereen?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘Datagedreven werken bij de over­heid’: een training, bootcamp en college

Gebruiker Centraal organiseerde begin dit jaar een (online) programma over datagedreven werken bij de overheid. Het programma werd verzorgd door Amber Kesselaer, eigenaar van Data Kingdom en expert op het gebied van datagedreven werken.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Interessante weetjes uit de Gebruiker Centraal Winter Pubquiz

Een verslag van de Winter Pubquiz van Gebruiker Centraal. Met een overzicht van links naar interessante weetjes over begrijpelijkheid en toegankelijkheid van informatie.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Direct Duidelijk en een inclusief stembiljet bij de gemeen­te Enschede

In het webinar in de Direct Duidelijk Tour over inclusieve Tweede Kamerverkiezingen (21 januari 2021) is Kirsten (communicatieadviseur en taalcoach bij de gemeente Enschede) te gast. Ze helpt collega’s hun teksten te schrijven volgens de richtlijnen van Direct Duidelijk.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Testen met gebruikers – Elk inzicht is er één!

Blog van Mariska Woudenberg (adviseur bij Gebruiker Centraal) over de workshop Testen met gebruikers: zo pak je dat aan!

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Kadaster ondertekent Manifest Gebruiker Centraal

Kadaster ondertekent Manifest van Gebruiker Centraal. Lees hoe zij aan de slag zijn gegaan met de ontwerpprincipes.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Zorgen dat zoveel mogelijk mensen CoronaMelder kunnen en willen gebruiken

Het is de bedoeling dat de app CoronaMelder van het ministerie van VWS 1 september 2020 live gaat. Joris Leker en Maike Klip werken samen met collega’s vanuit het bouwteam aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de app.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Webanalytics voor de over­heid: de juiste kpi’s opstellen

Gebruiker Centraal organiseerde drie masterclasses 'Webanalytics'. Op dinsdag 15 september, 6 oktober en 27 oktober 2020. De trainer van deze masterclasses is Toon Vuursteen, adviseur en opleider op het gebied van web analytics voor de publieke sector. Hij werkt volgens het door hemzelf bedachte FTG-model (Functie-Taak-Gedragsmodel).

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe inclusief is inclusieve dienst­verlening?

Dienstverlening van de overheid moet voor iedereen bruikbaar, duidelijk en toegankelijk zijn. Het streven naar inclusieve dienstverlening komt steeds meer terug in beleid en uitvoering. Maar hoe meet je hoe inclusief iets is? Met het Toetsingskader inclusieve dienstverlening.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Volg de Direct Duidelijk Tour! En leer alles over duidelijke en inclusieve over­heids­communi­catie

De Nederlandse samenleving is divers en publieke organisaties hebben contact met veel verschillende mensen. Hoe zorg je voor duidelijke taal? Hoe maak je jouw communicatieboodschap inclusief en dus begrijpelijk voor iedereen? Deze vragen staan centraal in de serie (gratis) webinars die Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samen organiseren. Ben jij al aangehaakt?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording