Alle berichten door Margreet van Druten.

6 tips voor als jij het spel Zeg dat dan! organiseert

Ga je het spel Zeg dat dan! met je collega’s spelen? En ben jij degene die het organiseert? 6 tips! 

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Digitaal toegan­kelijke content maken? Voor­kom deze 5 fouten 

Een website of app kan perfect toegankelijk gebouwd zijn. Maar als je het redactioneel ‘verprutst’, is het resultaat onverbiddelijk: een ontoegankelijke website of app. Hoe zorg je voor digitaal toegankelijke content? Waar begin je? In dit artikel vind je de 5 meestgemaakte redactionele fouten. En lees je hoe je deze fouten voorkomt.  

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Het recept (én de ingrediënten) voor de ideale beeldbrief

Een beeldbrief is een krachtig communicatiemiddel waarbij afbeeldingen zoals iconen, pictogrammen of foto's de tekst kunnen versterken. Maar wanneer zet je beeldbrieven in, en wanneer niet? En als je ermee aan de slag wilt, hoe doe je dit dan het beste?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Wat we over duidelijke communi­catie kunnen leren van de zorg

Wat wordt er gedaan om medische taal in de zorg begrijpelijker te maken? En wat kunnen wij daar bij de overheid van leren? Over deze vragen hadden we het met Ulrike Burki van de Taalunie en Sam van Kreel van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) tijdens de Direct Duidelijk Tour.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jongeren bereiken? ‘Kekke’ communi­catietips voor je boodschap!

Jongeren hebben de reputatie om onbereikbaar te zijn; ze lijken soms van een andere planeet te komen. Hoe kun je dan toch de verbinding maken? Met welke middelen en welke toon?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe je met spel inwoners en ondernemers bereikt en betrekt

De overheid moet ook gaan gamen om inwoners en ondernemers écht mee te laten doen, vinden spelexperts Marthijn de Blaeij en Yuen Yen Tsai. In de Direct Duidelijk Tour lichten zij toe waarom spel handig of zelfs nodig is op het werk, en hoe je dit inzet.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Stoppen met onduidelijke communi­catie

Het lijkt zo eenvoudig: stoppen met onduidelijke communicatie. Toch is het voor veel overheidsorganisaties erg ingewikkeld om te 'stoppen met iets wat niet werkt'. In de Direct Duidelijk Tour leggen Marije van den Berg en Maartje Kemme uit waar dit aan ligt en wat je kunt doen om ‘goed stoppen’ in jouw team of organisatie voor elkaar te krijgen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Rik Wouters en Hans Beerens delen hun expertise in de Direct Duidelijk Tour. Hun visie: een site die goed toegankelijk is voor blinden, is dat nog meer voor de ziende mens.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Testen, testen en nog eens testen

Hoe test je het beste? Dat vertellen Jacinta de Moor, Marc Mulder en Karen Deschamps in de Direct Duidelijk Tour. Ga in elk geval niet vanachter je computer testen, maar doe dit met ‘echte mensen’. Op de Libelle Zomerweek bijvoorbeeld.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

De kunst van communi­catieprofessional zijn

Digitale toegankelijkheid, inclusie, duidelijk communiceren voor iedereen, artificial intelligence… hoe ga jij hiermee om als communicatieprofessional? Communicatiegoeroe Betteke van Ruler en praktijkexpert Suzanne Plomp vertellen in de Direct Duidelijk Tour over de kunst van het communicatievak. Gouden tips: test je boodschap op inhoud én gevoel. En doe aan koffiepraat.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Bereik je doelgroep met sleutelfiguren en influencers

Als je als overheidsorganisatie een grote groep mensen gaat informeren, wil je dat je boodschap effectief en zonder ruis bij iedereen aankomt. Oók bij specifieke doelgroepen. Merit van Breukelen, Anneke Sellis en Daniëlle Dil vertellen in de Direct Duidelijk Tour hoe zij sleutelfiguren en opiniemakers inzetten om hun doelgroep écht te bereiken.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

De kunst van UX writing en microcopy

Met precies dat éne woord of die paar korte zinnetjes de boodschap kernachtig overbrengen. Dat is de kunst van UX writing en microcopy. Hoe doe je dit voor je overheidswebsites, -apps en -brieven (ja, die ook!)? Tobias van Geijn, Wiep Hamstra en Theo van der Mark vertellen het geheim van de smid in de Direct Duidelijk Tour aan de hand van de CoronaMelder-app en een gemeentelijke belastingbrief.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Desinformatie: hoe herken je het en hoe ga je ermee om?

Desinformatie en nepnieuws kunnen meningen versterken of verdrukken, zorgen voor het uitvergroten van verschillen binnen de samenleving en worden razendsnel verspreid door sociale media. Hoe ga je hier als overheidsorganisatie mee om? Hoe kun je als communicatieprofessional reageren en waar moet je op letten? Yvette Linders en Maarten Hilbrandie, te gast in de Direct Duidelijk Tour, geven uitleg.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

7 ideeën om duidelijke taal op de kaart te zetten in jouw organisatie

Hoe breng je duidelijke taal onder de aandacht in jouw organisatie? Hoe krijg je jouw collega’s en leidinggevenden mee? Laat je inspireren door 7 voorbeelden van ludieke, interessante en effectieve acties van allerlei overheidsorganisaties. Beter goed gejat, dan slecht bedacht!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

De kunst van het luisteren

Eric de Haan van de Stichting Gouden Oor en Femke Schaafsma van de gemeente Almere vertellen wat luisteren moeilijk maakt en hoe je hier als overheid aan kunt werken.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

12 vragen (en ant­woorden) over werken met persona’s

Wat zijn persona’s precies? Waarom zou je ze willen gebruiken? En hoe voorkom je stigmatisering van mensen? In dit artikel vind je 12 vragen en antwoorden uit het webinar 'De zin en onzin van persona’s'.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten