Alle berichten door Joost Mangnus.

‘We hebben al veel stappen gezet in de digitale transformatie, maar er komt nog meer’

Een innovatieclub, zo noemt Jelle de Boer de 3-mansafdeling die namens DUO experimenten mag doen op het gebied van dienstverlening. Of beter gezegd: omnichannel-dienstverlening. Zelf is Jelle regisseur innovatie, onderzoek en ontwikkeling. Zijn doel: blijven zoeken naar verbeteringen in de dienstverlening.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Trots om de Kuifje van UX-design te zijn 

Net als Kuifje laat Edo-Jan Meijer zien dat je de dingen naar je hand kunt zetten als je maar wilt. En met de juiste mensen samenwerkt. Zo heeft Edo-Jan ervoor gezorgd dat er een kwaliteitskeurmerk voor UX designers is: de KWIV-profielen UX design.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Oogkleppen af, verwonderbril op tijdens reis langs innovatieve dienst­verlening

Op 10 en 17 september 2018 reisde Jesse Leemput, strategisch adviseur dienstverlening bij de gemeente Tilburg, door Nederland. Samen met andere digitale experts van de overheid. 6 jaar later is hij de inspirator van de Expeditie Innovatieve Dienstverlening.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Door podcasts je dienst­verlening verbeteren

Wil je je dienstverlening verbeteren? Luister dan naar podcasts. In gesprek met Victor Zuydweg over de kracht van podcasts, de inzichten die ze kunnen leveren en zijn favorieten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Hoe proactieve dienst­verlening het contact tussen over­heid en burgers transformeert

Overzichtelijke, toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening. Dat is de ambitie van het programma Proactieve Dienstverlening dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft opgezet. Programmamanager Eefje Steenvoorden vertelt er meer over.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Het gras groeit niet harder als je eraan trekt’

Nienke Bloem is 1 van de grootste spelers in het CX-vak. Ze richt zich op customer experience professionals in zowel het publieke als private domein. En via hen ook op bestuurders, die vaak te weinig kennis hebben van het CX-vak. Een gesprek over hoe je als CX-professional je autoriteit laat zien, hoe leiders beslissingen nemen en over gras dat gemaaid moet worden.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De reis van CBR: van uitvoerder naar dienst­verlener

Bij CBR is Inge Rohde manager van het Expertisecentrum Klant en Communicatie. De komst van dit expertisecentrum zegt veel over de reis die CBR zelf heeft afgelegd. En de rol die Inge daarin speelde.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe omni­channel dienst­verlening verbetert

Willem Pieterson is expert adviseur omnichannel. Hij houdt zich bezig met het almaar veranderend kanaalgebruik. "Door omnichannel-strategieën kunnen we inzichten genereren die praktisch en toepasbaar zijn, en waar andere overheidsorganisaties echt iets aan hebben.”

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Extra paadjes voor­komen is beter dan de weg wijzen’

Op vrijdag 6 oktober heette Marjolein Steffens-van de Water, wethouder van Haarlemmermeer, de dienstverleners welkom op de conferentie ‘Uit het doolhof!’ van Gebruiker Centraal. Lees waarom zij deze conferentie graag wilde openen. En wat haar gemeente doet voor een betere dienstverlening.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Wat doen we mensen aan met onduidelijke communi­catie’

Tijdens de Landelijke Taalstrijd was communicatiegoeroe Betteke van Ruler 1 van de taalstrijders van het team Taalprofessionals. Dat haar team niet het beste was in het herschrijven van de onbegrijpelijke zinnen, valt haar nog steeds zwaar op de maag.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Een wezenlijk verschil tussen zo kort mogelijk en zo duidelijk mogelijk’

4 weken na de Landelijke Taalstrijd zijn 2 van de juryleden er nog vol van: Vibeke Roeper, directeur van Genootschap Onze Taal, en Marije van den Berg, onderzoeker en schrijver van De beleidsbubbel. Enthousiast blikken ze terug op de taalstrijd. Over de prestaties van de teams, de valkuil van te korte zinnen en de hogedrukketel van de jury.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Een Lokale Taalstrijd: de gemeen­te Zaanstad doet het helemaal zelf

Op 3 november vindt de Landelijke Taalstrijd plaats. In het Hilversumse Gooiland Theater, maar ook in het land. Bijvoorbeeld in Zaanstad, waar een lokale taalstrijd wordt gehouden. plaatsvindt. Schrijfcoach en coördinator Helder!Zaans Saskia vertelt er graag meer over.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Het geheim van voor­leeskampioen Danischa Bah: er plezier in hebben

Op 3 november is het eventjes fijn om naar onbegrijpelijke zinnen te luisteren. Dankzij de 12-jarige Danischa Bah. Zij is Nationaal Voorleeskampioen 2023. En leest tijdens de Landelijke Taalstrijd de 5 moeilijke zinnen voor.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Zonder testen hadden we sommige ‘problemen’ niet opgespoord’

De 2e test van het Wollige Woorden Spel maakte duidelijk dat er veel verbeterd is aan het spel, constateerde Margreet van Druten. Het doel om op een leuke manier aandacht te besteden aan duidelijke taal komt steeds dichterbij.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Onduidelijke over­heids­communi­catie is een gemiste kans’

Tijdens de Landelijke Taalstrijd is Vibeke Roeper, directeur Genootschap Onze Taal, voorzitter van de jury. In gesprek over het belang van duidelijke overheidscommunicatie en de snelle ontwikkeling van taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Testen voor resultaat: zo is testen leuk

Op 27 juni werd de 1e versie van het Wollige Woorden Spel getest. En dat was leuk om te doen. Vooral omdat meteen duidelijk was dat er echt iets met de test werd gedaan.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Een moeilijke tekst heb je zo geschreven. Een mak­kelijke tekst kost veel meer tijd’

Bij haar vorige werkgever – de uitvoeringsorganisatie voor Werk & Inkomen - merkte Cheri Kloeth dat er in de communicatie onvoldoende rekening werd gehouden met de doelgroep, die grotendeels laaggeletterd is. Dat moet anders, vond ze, en ze bedacht het plan Duidelijke Taal. Dit plan werd afgetrapt met een online event. Tijdens dit evenement gebruikte zij de Bullshit Bingo, dat de basis werd van het Wollige Woorden Spel. Hoe dat is gegaan en wat ze van dit spel vindt, legt Cheri graag uit.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal