Alle berichten door Joost Mangnus.

‘Een wezenlijk verschil tussen zo kort mogelijk en zo duidelijk mogelijk’

4 weken na de Landelijke Taalstrijd zijn 2 van de juryleden er nog vol van: Vibeke Roeper, directeur van Genootschap Onze Taal, en Marije van den Berg, onderzoeker en schrijver van De beleidsbubbel. Enthousiast blikken ze terug op de taalstrijd. Over de prestaties van de teams, de valkuil van te korte zinnen en de hogedrukketel van de jury.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal , Draagvlak en bewustwording

Een Lokale Taalstrijd: de gemeen­te Zaanstad doet het helemaal zelf

Op 3 november vindt de Landelijke Taalstrijd plaats. In het Hilversumse Gooiland Theater, maar ook in het land. Bijvoorbeeld in Zaanstad, waar een lokale taalstrijd wordt gehouden. plaatsvindt. Schrijfcoach en coördinator Helder!Zaans Saskia vertelt er graag meer over.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal , Draagvlak en bewustwording

Het geheim van voor­leeskampioen Danischa Bah: er plezier in hebben

Op 3 november is het eventjes fijn om naar onbegrijpelijke zinnen te luisteren. Dankzij de 12-jarige Danischa Bah. Zij is Nationaal Voorleeskampioen 2023. En leest tijdens de Landelijke Taalstrijd de 5 moeilijke zinnen voor.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal , Draagvlak en bewustwording

‘Zonder testen hadden we sommige ‘problemen’ niet opgespoord’

De 2e test van het Wollige Woorden Spel maakte duidelijk dat er veel verbeterd is aan het spel, constateerde Margreet van Druten. Het doel om op een leuke manier aandacht te besteden aan duidelijke taal komt steeds dichterbij.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Onduidelijke over­heids­communi­catie is een gemiste kans’

Tijdens de Landelijke Taalstrijd is Vibeke Roeper, directeur Genootschap Onze Taal, voorzitter van de jury. In gesprek over het belang van duidelijke overheidscommunicatie en de snelle ontwikkeling van taal.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Onze dienst­verlening op een andere manier aanbieden, heeft ons veel inzichten gegeven’

Toen Theodora Verploegen van de gemeente Oss vroeg of Logius mee wilde werken aan de Dag van de DigiD, vond kwaliteitsspecialist Marieke Biever-Smit dat meteen een heel leuk idee. Op 30 juni vond deze dag plaats. En het was volgens Marieke een succes. En heel leerzaam. Een terugblik.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Testen voor resultaat: zo is testen leuk

Op 27 juni werd de 1e versie van het Wollige Woorden Spel getest. En dat was leuk om te doen. Vooral omdat meteen duidelijk was dat er echt iets met de test werd gedaan.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Een moeilijke tekst heb je zo geschreven. Een mak­kelijke tekst kost veel meer tijd’

Bij haar vorige werkgever – de uitvoeringsorganisatie voor Werk & Inkomen - merkte Cheri Kloeth dat er in de communicatie onvoldoende rekening werd gehouden met de doelgroep, die grotendeels laaggeletterd is. Dat moet anders, vond ze, en ze bedacht het plan Duidelijke Taal. Dit plan werd afgetrapt met een online event. Tijdens dit evenement gebruikte zij de Bullshit Bingo, dat de basis werd van het Wollige Woorden Spel. Hoe dat is gegaan en wat ze van dit spel vindt, legt Cheri graag uit.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Dag van de DigiD: een evenement in het gemeen­tehuis van Oss

Wat begon als een spontane actie om inwoners van Oss mee te laten lezen met teksten, leidde tot de Dag van de DigiD. Vrijdag 30 juni verandert het gemeentehuis van 10 tot 17 uur in een evenementenlocatie. In gesprek met Theodora Verploegen, communicatieadviseur van de gemeente Oss.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Kuifje die de knuppel in het doolhof gooit

Op 6 oktober opent Edo-Jan Meijer de Conferentie Gebruiker Centraal. Het thema ‘Uit het doolhof’ spreekt de dan 48-jarige motivational speaker en UX-expert erg aan. Als UX-coördinator van de politie. Maar ook als wereldreiziger die MS heeft. “Ik gooi meteen de knuppel in het doolhof.”

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal , Draagvlak en bewustwording

Eureka door combinatie van 3 methodes op gebied van begrijpelijk­heid

Op 20 juni kun je op de site van Gebruiker Centraal de webinar over de Monitor Begrijpelijkheid overheidsteksten volgen. Deze monitor is tot stand gekomen door samenwerking HAN en Universiteit Utrecht. Tijdens de webinar wordt duidelijkheid hoe die monitor tot stand is gekomen en hoe gemeentes en organisaties deze monitor kunnen gebruiken. Els van der Pool en Wouter Sluis-Thiescheffer lichten alvast een tipje van de sluier op.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Een klant­reis geeft je richting’

Als servicedesigner heeft Barbara van Duin een passie voor het verbeteren van dienstverlening. Daarom is ze ook zo blij dat ze bijdraagt aan de Training Gebruiker Centraal. Samen met Susan van Reekum verzorgt ze de training Klantreis. Voor henzelf is de training ook een klantreis.

Deze content valt binnen de thema’s: Inclusie en digitale toegankelijkheid

Fijn om tester te zijn. Nu jij?

Testen, testen en nog eens testen. Dat is essentieel om een begrijpelijke tekst te schrijven of een toegankelijke website te ontwikkelen. Daarom lieten studenten Communicatie en Multimedia Design op 23 mei hun prototypes testen op de Hogeschool Rotterdam. Een verslag.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Betere communi­catie en betere dienst­verlening horen ongelooflijk bij elkaar’

Enthousiast vertelt Margot Zuidervliet over de training ‘Begrijpelijke taal’, die ze samen met Lodewijk van Noort zal verzorgen. Ze is blij dat haar training een deel is van een groter geheel: de Training Gebruiker Centraal. De 4 onderwerpen die aan bod komen horen bij elkaar. “Alles bij elkaar zorgen ze ervoor dat je betere dienstverlening krijgt.”

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Ambassadeurs aan zet bij de verdieping van de Community Omni­channel

Na de opstartfase is de Community Omnichannel goed op stoom. Binnenkort starten diverse themasessies. Met deze sessies willen we samen met de leden onderzoeken hoe we met de community de diepte in kunnen gaan. De themasessies worden op 9 en 10 mei voorbereid door onze ambassadeurs.

In gesprek met Suzanne Bakker, adviseur raads­communi­catie bij de gemeen­te Hollands Kroon

“Waarom moeten we allemaal zo super interessant gaan doen als overheid zijnde? Dat vroeg Suzanne Bakker zich al vaker af. En die vragen bleef ze stellen toen ze adviseur raadscommunicatie werd. Een gesprek over begrijpelijke taal, het belang van de boodschap en de mens achter het gemeenteraadslid.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Zo speelt de Kamer van Koophandel in op levens­gebeurtenissen

Iedere maand organiseert Community CX van Gebruiker Centraal online bijeenkomsten om kennis uit te wisselen over klantbelevingsvraagstukken. Tijdens de online meetup van 3 april vertelde Esther de Vreede, programmamanager bij de Kamer van Koophandel, over de Aanpak Levensgebeurtenissen.