Veel design-thinkingprojecten stoppen te vroeg. Er kan een glanzende strik omheen en het innovatieteam gaat snel door naar het volgende, spannende project. Maar die houding is dé reden dat veel (digitale) innovaties bij de overheid uiteindelijk sterven in schoonheid. De organisatie moet met de innovatie (leren) werken.

Boudewijn Bugter
Social Service DesignBoudewijn Bugter is senior innovatieadviseur en eigenaar van onderzoeks- en adviesbureau Customer Revolution, dat organisaties met een publieke functie helpt innoveren. Hij ontdekte in twintig jaar advieswerk in bedrijfsleven en (semi-)overheid zijn roeping: werken aan een maatschappij waarin iedereen mee kan doen. Om dat doel te bereiken helpt hij organisaties de mens en zijn leefwereld centraal te zetten in beleid én uitvoering. Boudewijn werkt bovendien aan het boek Social Service Design. Innoveren op het snijvlak van maatschappelijke vraagstukken en publieke dienstverlening, dat rond de zomer zal verschijnen bij uitgeverij Van Duuren Management. Dit artikel is gedeeltelijk gebaseerd op een aantal van de inzichten en handvatten uit dat boek.