Gebruiker Centraal in Week van de Dienstverlening 2023

Overheidsdienstverlening beter en eenvoudiger maken. Dat willen we als overheidsprofessionals allemaal. Maar hoe doen we dat? Tijdens de Week van de Dienstverlening geven verschillende overheidsinstanties elkaar een kijkje in de keuken van goede voorbeelden. Ook van verschillende Gebruiker Centraal-projecten zijn er in de week bijeenkomsten. De kans om in 1 week meer te leren over de projecten en hoe we elkaar kunnen helpen. Sluit je ook aan?

Over de Week van de Dienstverlening

De Week van de Dienstverlening is een initiatief voor en door ambtenaren. Van 19 tot en met 23 juni kun je kiezen uit verschillende evenementen door het land, waaronder bij Gebruiker Centraal. De Gebruiker Centraal sessies gaan over verschillende projecten van het programma. Na elke sessie kun je geïnspireerd en met een handvol praktische handvatten weer aan het werk. En niet alleen na deze sessies. Zo kun je na de sessies over de community’s daar bijvoorbeeld lid van worden. Op die manier kun je daarna met gelijkgestemden kennis uit blijven wisselen over specifieke thema’s en elkaar inspireren.

De Week van de Dienstverlening is een gezamenlijk initiatief van de gemeenten Tilburg, Wageningen, Almere en Rotterdam, samen met Dimpact en de Vereniging Directeuren Publieksdiensten (VDP). In 2023 wordt deze Week voor de tweede keer georganiseerd. Alle evenementen tijdens de Week van de Dienstverlening vind je hier.

Programma Gebruiker Centraal sessies tijdens Week van de Dienstverlening

19 juni

  • 16.00-17.00 uur: een kijkje in de keuken bij Community CX
    Locatie: online

    Je krijgt een introductie van Community CX (Customer Experience, of klantbeleving) tijdens de maandelijkse bijeenkomst van de community. Ook zal Dorothee de Louw, adviseur Dienstverlening bij de gemeente Meierijstad, vertellen over het project ‘Investeren in Klantbeleving’. Met dit project buigt de gemeente Meijerijstad zich over het meten van klanttevredenheid en -onderzoek. Ze gaan daarbij ook direct met burgers/de klant in gesprek en halen feedback op. Dorothee: “We halen buiten op om het binnen beter te doen”. Alvast een voorproefje? Lees dan het verslag van het interview dat Dorothee heeft afgenomen voor de Werkagenda voor de Uitvoering (WAU).

    Ook zal Dorothee meer vertellen over haar rol in het faciliteren van een CX-game om dienstverlening en het inzicht in CX binnen gemeentelijke organisaties te verduidelijken en vooral ook leuk te maken.

    Meer informatie volgt snel op de website van de Week van de Dienstverlening.

20 juni

  • 10.00-12.00 uur: Interactieve masterclass over inclusieve dienstverlening
    Locatie: Stichting ICTU, Wilhelmina van Pruisenweg 104, 2595 AN Den Haag

    Tijdens een interactieve masterclass over inclusieve dienstverlening gaan we in gesprek over jouw ervaring hiermee in de praktijk. Bij welke concrete maatregelen voor inclusieve dienstverlening ben jij betrokken geweest? Welke methoden of meetinstrumenten voor een inclusieve dienstverlening ken jij of gebruik jij graag? Wat mis je om dienstverlening te kunnen meten op inclusie? Tijdens deze sessie vertellen we hoe het Toetsingskader Inclusie je hierbij kan helpen. Lees de volledige informatie over het evenement.

  • 13:00-14:00: Themasessie Netwerk Direct Duidelijk
    Locatie: online

    Hoe kun je als overheidsorganisatie succesvol ervaringsdeskundigen inzetten? Daar gaat deze themasessie Netwerk Direct Duidelijk over. De sessie bestaat uit 3 onderdelen:

    1. Je leert hoe je de feedback van inwoners kunt gebruiken om je dienstverlening te verbeteren. We gaan in dit deel in op de werkwijze: hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat de inzet van ervaringsdeskundigen tot betrouwbare resultaten leidt?

    2. Een aantal leden uit ons netwerk deelt praktijkcasussen. De leden vertellen eerst hoe ze dit aanpakken voor een grote en kleine overheidsorganisatie. We bespreken hoe deze resultaten ook daadwerkelijk voor betere brieven zorgen:

    3. Daarna is er tijd voor vragen en het uitwisselen van ervaringen en kennis. Hoe betrekt jouw organisatie inwoners bij communicatie?

    Een van de sprekers is Wilma Bruinen, Coördinator Groepsvoorlichting van MEE Rotterdam. Informatie over andere sprekers volgt.

  • 14.00-16.00 uur: Kennissessie Community Online Formulieren
    Locatie: online

    Houd jij je bezig met online formulieren? Dan nodigen wij je graag uit voor de community rondom dit onderwerp. Tijdens deze online bijeenkomst van de Community Online Formulieren vertellen we je meer over de community. Daarnaast ga je met andere professionals aan de slag om de online formulieren in je organisatie te verbeteren. Je wisselt met vakgenoten van verschillende overheden kennis uit over het ontwerp, de bouw en de verbetering van online formulieren. Lees de volledige informatie over de bijeenkomst.

    Meer informatie volgt snel op de website van de Week van de Dienstverlening.

We werken momenteel hard aan het complete programma. We vullen deze pagina iedere keer aan met nieuwe informatie.

Meer over Begrijpelijke tekst en beeldtaal, Draagvlak en bewustwording, Inclusie en digitale toegankelijkheid, Mensgericht denken en ontwerpen, Onderzoeken, testen en meten