Training Online Formulieren

Tegenwoordig moeten veel zaken worden geregeld via online formulieren. En dat kan voor van alles zijn. Feit is wel dat we veel belangrijke en serieuze onderwerpen via een online formulier moeten regelen. Hoe belangrijk is het dus dat we formulieren vanuit de gebruiker maken? En hoe doe je dat? Tijdens de Training Online Formulieren helpen wij je op weg!

Over het event

Tijdens dit evenement willen we kritisch kijken naar formulieren. Vaak kijken we naar de technische kant van een formulier. Maar wij willen de aandacht meer verleggen naar de gebruiker. Hoe breng je techniek en mens bij elkaar? Want een goed formulier is niet alleen een technisch verhaal, maar een dialoog met de gebruiker. Hoe maak je een formulier menselijk? Wat is belangrijk op welk moment tijdens het invullen van het formulier? Hoe kun je je met formulieren inleven in de gebruiker en zorg je voor empathie? Kortom, hoe houd je rekening met je gebruiker en hoe zet je die centraal?

Voor wie is dit event?

Dit evenement is voor iedereen met interesse in en/of ervaring met online formulieren. Zowel professionals die al actief bezig zijn  met (online) formulieren als iedereen  die simpelweg uit interesse kennis wil opdoen. Iedereen is welkom.

Waar en wanneer?

Het evenement is op 23 mei van 10.00 tot 16.00 uur. Het evenement vindt plaats in de Strategiefabriek, Hogehilweg 20, 1101 CD, in Amsterdam

Wat levert het je op?

Tijdens deze trainingsdag leer je hoe je formulieren ontwikkelt met daarin de gebruiker centraal. Je leert denken vanuit verschillende perspectieven zoals mensen, techniek en vormgeving, en hoe je die perspectieven bij elkaar brengt voor een zo goed mogelijk formulier. Van idee tot nazorg, we leren van elkaar hoe je de hele reis van een formulier kunt doorlopen.

Programma

09.30 uur: Ontvangst met koffie en thee

10.00 uur: welkom en opening

10.10 uur: Presentatie Bartiméus / Accessibility

11:00 uur: Workshopsessies ronde 1 (je kiest zelf welke je bijwoont)

  • Coform: Redactie en formulieren
  • Gemeente Amsterdam: Dienstverlening / Service Design
  • Gemeente Amsterdam: Dienstverlening / Interactieontwerp

12.30 uur: lunch

13.30 uur: Workshopsessies ronde 2 (je kiest zelf welke je bijwoont)

  • NLDS: Deepdive door de richtlijnen heen; hoe maak je het beste formulier?
  • Eend: Casus aanvraag huwelijk of geregistreerd partnerschap
  • ICATT. Menselijk. Digitaal: workshop over procesanalyse en randvoorwaarden formulieren

15.00 uur: Koffiepauze

15.15 uur: Presentatie Maykin over Open Formulieren

15.55 uur: Afsluiting

16.00 uur: Borrel

Trainers en workshops

Wouter Lenssen en Tom Hessels – Presentatie AccessibilityFoto Wouter Lenssen

Accessibility is gedreven door gelijkwaardigheid. Zij gaat voor een samenleving waarin iedereen tot zijn recht komt en meedoet in de maatschappij. Daarom bouwt Accessibility, samen met klanten en partners, aan een toegankelijker Nederland, onder andere met toegankelijke formulieren. Om dit te bereiken zet ze haar expertise, vaardigheden en netwerk in om fysieke ruimten én digitale omgevingen toegankelijker te maken, specifiek voor mensen met een (visuele) beperking. Wouter Lenssen en
Tom Hessels zullen namen Accessibility een presentatie verzorgen.

Joeri Bekker – Presentatie MaykinFoto Joeri Bekker

Sinds 2008 bouwt Maykin innovatieve maatwerk oplossingen voor bedrijven en de overheid. Maykin is mede opgericht door Joeri Bekker en maakt gebruik van een scala aan open source componenten en vult dit aan met maatwerk om de tot de gewenste oplossing te komen. Met een team aan ontwikkelaars in Amsterdam worden projecten snel en efficient doorlopen. Maykin denkt en doet veel mee met Common Ground fieldlabs, initiatieven bij de overheid en realiseert tegenwoordig steeds meer open source projecten.

Robbert Jan Verkade – Workshop Eend: Casus aanvraag huwelijk of geregisteerd partnerschapPortretfoto Robert Jan Verkade

Het invullen van een formulier is niemands hobby, het is een noodzaak. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld leert Robbert Jan Verkade je in deze workshop het ontwerpen van een dienst. Je verruimt je blik. Hierdoor kom je los van je focus op het formulier, en leg je de focus op de mens.

Hanneke van der Horst en Roos de Groot – Workshop ICATT. Menselijk digitaal.: workshop over procesanalyse en randvoorwaarden formulierenHanneke van der Horst (links) en Roos de Groot (rechts)

Een formulier is vaak een onderdeel van een procesverbetering, maar hoeft of kan niet alles oplossen.
Wanneer is een digitaal formulier nodig? En wat moet er dan allemaal in het formulier komen? Welk probleem lost het formulier op en hoe rechtvaardig je de investering die je doet voor het ontwikkelen van een formulier? Roos de Groot en Hanneke van de Horst nemen je mee door de stappen die voorafgaan aan het ontwikkelen van een formulier en het inzichtelijk maken van proces en pijnpunten om goede business cases te bouwen.

Marc van der Geest en John Galinsky – Workshop Coform: Redactie en formulierenPortretfoto Marc van der Geest

Als ervaren professional maakt Marc van der Geest communicatie helder, eenvoudig en leesbaar. In de afgelopen tien jaar herschreef hij honderden brieven en formulieren naar B1-niveau. Voor gemeenten, Rijksuitvoeringsorganisaties en financiële instellingen. Marc was onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het nieuwe donorregistratieformulier voor het ministerie van VWS. Dit formulier is in 2020 naar ruim 8 miljoen Nederlanders gestuurd. De respons was overweldigend; heel veel mensen hebben hun keuze gemaakt. Hij zal met John Galinsky zijn kennis delen.

Portretfoto John GalinskyJohn ontwikkelt toegankelijke klantcommunicatie. Hij maakt samen met opdrachtgevers de kanteling van wet naar werkelijkheid. Sterk in de analyse, creatief in oplossingen. Zowel in de grote lijn, als op de vierkante centimeter. In formulieren, apps en digitale regelhulpen. Voor VNG en Rijk ontwikkelde John de PrivacyApp Jeugd. En hij was verantwoordelijk voor de sanering en herontwikkeling van alle subsidieformulieren van RVO, inclusief optisch leesbare formulieren. Daarnaast ontwikkelde John heel veel begrijpelijke formulieren voor de Belastingdienst, het Participatiefonds, ING, ZAO Zorgverzekeringen en diverse nutsbedrijven.

Daphnee Pattiwael en Yasmin Soetoredjo – Workshop van de gemeente Amsterdam: Dienstverlening en interactieontwerpFoto Daphnee Pattiwael (links) en Yasmin Soetoredjo (rechts)

In deze workshop laten Daphnee Pattiwael en Yasmin Soetoredjo zien hoe Gemeente Amsterdam User Experience Design toepast op de online klantreis: van Amsterdam.nl tot aan online formulieren. Ze gaan onder andere aan de slag met hoe je een formulier flow sessie aanpakt, waarbij het formulier zo slim, gebruikersvriendelijk en logisch mogelijk wordt opgezet. Ook gaan ze in op de samenwerking met development en het realiseren van onze visie.

Hester Riethof en Marloes Meerburg-Versteegen – Workshop van de gemeente Amsterdam: Service DesignFoto Hester Riethorst (links) en Marloes Meerburg-Versteegen (rechts)

In deze workshop laten service designers Hester Riethof en Marloes Meerburg-Versteegen zien wat een klantreis is, hoe je een klantreis samenstelt en dat een klantreis een middel is om verschillende doelen te bereiken. Ze gaan aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk input vanuit de klant verzamelen en verwerken. Daardoor krijgen we inzicht in de handelingen van de klant, de behoeftes en motivaties en de positieve en negatieve ervaringen. We zien welke communicatie de klant ziet en welke interacties hij heeft met de gemeente.

Robbert Broersma, Yolijn van der Kolk en Hidde de Vries – Workshop NLDS: Deepdive door de richtlijnen heen; hoe maak je het beste formulier?Foto Robbert (links), Yolijn (midden) en Hidde (rechts)

Robbert Broersma, Yolijn van der Kolk en Hidde de Vries van NLDS laten zien hoe je zelf manieren kan ontdekken om formulieren te verbeteren, qua gebruiksvriendelijkheid, taalgebruik en toegankelijkheid. Daarna gaan deelnemers in groepjes aan de slag om een beter formulier te maken.

Community Online Formulieren

Houd jij je bezig met online formulieren? Dan nodigen wij je graag uit voor de community rondom dit onderwerp. Tijdens de (3-maandelijkse) online bijeenkomsten van de Community Online Formulieren ga je met andere professionals aan de slag om de online formulieren in je organisatie te verbeteren. In de community kun je met vakgenoten van verschillende overheden kennis uitwisselen over het ontwerp, de bouw en de verbetering van online formulieren. Lees hier meer over de Community Online Formulieren.

Meld je aan voor dit evenement

Er kunnen geen reserveringen meer worden geplaatst voor dit evenement.

Andere aanmeldingen 55 aanmeldingen (14 aanmeldingen niet getoond)