Themadag Klantreizen

Op 22 mei van 13.00 tot 17.00 uur is de Themadag Klantreizen. Tijdens de themadag werken we samen aan klantreizen. Dit doen we aan de hand van een paar specifieke thema’s en doelgroepen. Zo kun jij je kennis over deze klantreisthema’s verder verdiepen. Ben je er ook bij?
Over de bijeenkomst
De Themadag Klantreizen is onderdeel van Klantreizen bij de Overheid. Met klantreizen verbeter je de dienstverlening voor jouw klant. Je brengt letterlijk in kaart welke reis de klant doorloopt in jouw dienstverlening. Of die klant nu de inwoner, ondernemer of iemand anders is.
De themadag staat volledig in het teken van leren van elkaar. Je gaat aan de slag met een klantreis op 1 specifiek thema. In totaal zijn er 3:
- Trouwen
- Paspoort aanvragen
- Ik zoek een werknemer
Deze thema’s hebben we gekozen na inbreng van deelnemers aan de Training Klantreizen, klantreiscoaches en -experts, en leden uit Community CX. Onder het programma lees je meer over de thema’s.
Programma
- 13.00 – 13.15 uur: inloop
- 13.15 – 13.30 uur: opening van de themadag
- 13.30 – 16.00 uur: 3 themaspecifieke werksessies, inclusief pauze
- 16.00 – 16.15 uur: afronding van de themadag
- 16.15 – 17.00 uur: borrel
Opening door Barbara van Duin
Barbara van Duin trapt de themadag af met een warm welkom. Ze vertelt over de ontwikkelingen van Klantreizen bij de Overheid, de hulpmiddelen die je kunt gebruiken en waar we op de themadag mee aan de slag gaan.

Over Barbara van Duin
Barbara is klantreisexpert bij Gebruiker Centraal. Ze is de drijvende kracht achter Klantreizen bij de Overheid. Ze heeft veel ervaring in klantgerichte rollen bij zowel de overheid als commerciële organisaties en is gecertificeerd CX-professional en service designer.
Over de thema’s
We hebben geen vaste opzet per thema. We vinden het belangrijk om met elkaar aan de thema’s te werken. Daarom zijn we vooral benieuwd naar jouw inbreng! Dit zijn de 3 thema’s:
1. Trouwen
Veel gemeenten willen de dienstverlening rondom trouwen verbeteren met klantreizen. We brengen in kaart hoe de klantreis eruitziet. Vanaf het moment dat iemand wil trouwen, tot het moment dat iemand uiteindelijk het trouwboekje ontvangt. Welke stappen doorlopen geliefden? Welke informatiebehoefte hebben ze per stap? En waar in de reis gaat het soms mis?
Wil je op de themadag werken aan deze klantreis? Bedenk dan hoe de klantreis voor trouwen er bij jouw organisatie uitziet. Waar begint en eindigt de reis en welke kennis kun jij delen? En wat wil je graag weten? Zet dit op papier en neem het mee! Bedenk ook wat knelpunten en kansen zijn.
2. Paspoort aanvragen
Een paspoort of identiteitskaart aanvragen is een veelvoorkomend thema voor klantreizen. We gaan bij dit thema ook aan de slag met de keten rondom de klantreis:
- Identiteit vaststellen
- Vingerafdrukken afnemen
- Foto’s laten maken en goedkeuren
- Identiteitsbewijs aanvragen en ophalen
- Oude documenten inleveren
- De berichtenbox bekijken
Bij ieder onderwerp doorloopt de inwoner een aantal stappen. Welke zijn dat? Waar loopt de inwoner tegenaan? En hoe kunnen stappen verbeterd worden?
3. Ik zoek een werknemer
Bij het thema ‘Ik zoek een werknemer’ werken we aan een duidelijke klantreis voor werkgevers. Veel organisaties zoeken personeel, maar kunnen de juiste mensen niet vinden. Het UWV werkt al aan een klantreis om organisaties daarmee te helpen. Met aandacht voor een goede onboarding en personeel behouden.
We bekijken samen hoe verschillende processen op elkaar aansluiten. Ook ontdekken we kansen en knelpunten in de klantreis. Zo verbeteren we de dienstverlening op de korte én lange termijn.
Waar en wanneer?
De Themadag Klantreizen is op donderdag 22 mei van 13.00 tot 17.00 uur. Locatie: Bar Beton Utrecht Centraal (Stationshal 2 – 9 1e verdieping Centrumzijde, in Utrecht).
Voor wie?
Je bent met klantreizen bezig bij een overheidsorganisatie. Bij voorkeur heb je al een Training Klantreizen gevolgd. Of je hebt al gebruikt gemaakt van 1 van de andere hulpmiddelen van Klantreizen bij de Overheid. Heb je dat niet? Dan kun je je ook inschrijven. Wel vragen we dat je al werkt aan (1 van) de thema’s die op het programma staan.
Let op: bij veel aanmeldingen krijgen deelnemers die al met (1 van) de klantreishulpmiddelen hebben gewerkt voorrang.
Werk je aan een ander thema? Laat dit ons dan weten. Die input gebruiken we voor de volgende themadag in november!
Locatie
Bar Beton Utrecht Centraal
Stationshal 9 3511 CE Utrecht
Hoort bij de thema's
Hoort bij de community
Meld je aan voor dit evenement
Andere aanmeldingen 33 aanmeldingen (13 aanmeldingen niet getoond)
- Scott JanseRijkswaterstaat
- Lotte PaatsUWV
- Emil JansenKVK
- Esther RiphagenKVK
- lilian enzerinkinspectie leefomgeving en transport
- Inge de HeerGemeente Haarlemmermeer
- Yvonne SpaanGemeente Westland
- Charlotte BonsVijfheerenlanden
- Sandy VerhaarenGemeente Bernheze
- Ingrid KoppelaarGemeente Hardinxveld Giessendam
- fransien sijtsmasvb
- Larisa SmitGemeente Haarlem en gemeente Zandvoort
- CherylGemeente Vijfheerenlanden
- paul foolegemeente Haarlem
- Ivo van OrdenUWV
- Margo van BorkMargo van Bork
- kim van baarsSVB
- Karin Wong A TsoiUWV
- Marieken KerkhovenGemeente Leiden
- Cecilia van DorpGemeente Amsterdam