Meet up Kennis­community inclusieve dienst­verlening – Inclusief onderzoek: hoe bereik je mensen en ga je in gesprek

Inclusieve dienstverlening kunnen bieden begint bij het kennen van de mensen waar je het voor doet. Onderzoek doen, of op zijn minst meningen ophalen, kun je op een zo inclusief mogelijke manier doen. In deze meet up hebben we aantal experts uitgenodigd die hun ervaringen en kennis graag met jullie delen. Wat weten we uit onderzoek over minder gepresenteerde burgers in de samenleving? Hoe kunnen we bijvoorbeeld mensen met een licht verstandelijke beperking betrekken in onderzoek? En hoe ga je laagdrempelig met burgers het gesprek aan, op een manier die niemand buitensluit?

In deze meet up komen verschillende experts aan het woord, met wie je in kleinere groepjes het gesprek kunt aangaan over wat er voor jou speelt op dit gebied. Laat de experts en andere leden van de kenniscommuniity met je meedenken!

Experts

theRevolution: Lonneke Theelen

Een van de experts die we hebben uitgenodigd is Lonneke Theelen. Lonneke is een gedreven en enthousiaste professional die zich vol overgave vastbijt in onderzoeksvraagstukken. Ze onderzoekt menselijk gedrag, behoeften en wensen en de context waarin zij handelen, bij voorkeur met exploratief onderzoek, en de verschillende (nieuwe) methoden daarbinnen. Daarnaast richt ze zich op het evalueren, toetsen en valideren of oplossingen en verbeteringen ook het gewenste effect hebben. Zijn wijzigingen in de klantreis daadwerkelijk succesvol? Of werken ontworpen interventies zoals ze bedoeld zijn? Het verbeteren van de klantervaring voor iedereen staat in al haar werk voorop. Kwalitatief goede, inclusieve onderzoeksresultaten zijn voor haar een absolute vereiste – daarom is ze altijd kritisch op de onderzoeksaanpak en hoe het nog beter kan. Daarover brengt ze helder, duidelijk en onderbouwd advies uit.

Truetalk: Bart van de Ven

Bart van de VenOok hebben we Bart van de Ven van Truetalk uitgenodigd. Hij is expert op het gebied van inclusief onderzoeken. Truetalk heeft het concept Café Bepp ontwikkeld; een gesprek aan tafel met ‘echte mensen’. Ze hebben Gebruiker Centraal ook begeleid met het testen van brieven en teksten tijdens de Libelle Zomerweek; hoe ga je een gesprek aan, wat voor vragen stel, hoe vraag je door?

Omgevingsdienst Regio Nijmegen: Marjolijn Zegers

Marjolijn ZegersMarjolijn was met ons mee naar de Libelle Zomerweek. Zij heeft daar 2 brieven laten testen door het publiek daar: hoe ging dat, welke feedback heeft ze opgehaald en wat gaat ze ermee doen, en natuurlijk de geleerde lessen en tips.

 

Programma Mens Centraal: Yolanda Ryckaert en Margot Lagendijk

Yolanda RyckaertMargot LagendijkVanuit Programma Mens Centraal komen onderzoeksadviseur en gedragsdeskundige Yolanda Ryckaert en onderzoeker Margot Lagendijk. Yolanda is economisch psycholoog werkt sinds 1 september 2021 bij het programma Mens Centraal. Daarvoor werkte ze als onderzoeker en gedragsspecialist bij de Directie Communicatie van het Ministerie van SZW. Ze startte in 2001 bij de overheid als onderzoek adviseur bij Dienst Publiek en Communicatie van het Ministerie van Algemene Zaken. Daarvoor was ze werkzaam in het marktonderzoek. Yolanda’s passie is het bedenken van oplossingen die werken en aansluiten bij het doen- en denkvermogen van mensen. Margot werkt sinds 2018 bij het programma Mens Centraal als onderzoekersadviseur. Ze is daar o.a. betrokken bij de levensgebeurtenissen ‘Er is iemand in mijn omgeving overleden’ en ‘Verhuizen’, maar ook bij onderzoek naar machtigen. Al sinds haar studie informatica aan de TU Delft is de focus van Margot gericht op de mensen die gebruik maken van informatiesystemen. Ze is altijd verbaasd als er communicatie en dienstverlening voor mensen wordt ontwikkeld zonder die mensen zelf te betrekken.

AanmeldenWil je erbij zijn? Meld je aan voor de kenniscommunity en wij nodigen je uit voor de meet-ups.